Dyskonty to w porównaniu drożyzna. Cenami ten sklep rozkłada je na łopatki

Już tylko w jednym sklepie obserwowany przez ASM SFA koszyk zakupowy jest tańszy niż 300 zł - to Auchan. Te same zakupy zrobione w popularnych dyskontach są znacznie droższe.

2025-11-21, 09:09

Dyskonty to w porównaniu drożyzna. Cenami ten sklep rozkłada je na łopatki
Kobieta robiąca zakupy w sklepie. Foto: Bartlomiej Magierowski/East News

Najważniejsze informacje w skrócie:

  • Średnia cena koszyka zawierającego 40 najpopularniejszych produktów codziennego użytku osiągnęła 325,51 zł, co oznacza miesięczny wzrost o 0,77%.
  • Pozycja lidera niskich cen należy do hipermarketu Auchan, który jako jedyny utrzymał koszt zestawu zakupowego poniżej 300 zł (dokładnie 296,60 zł).
  • Wzrosty cen dotknęły przede wszystkim warzywa, a konkretnie pomidory, których ceny w ujęciu miesiąc do miesiąca wzrosły o ponad 25%; jednocześnie spadki odnotowano na przykładzie masła i makaronu.


Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy opracowanego przez ASM SFA, codzienne zakupy w październiku 2025 roku znowu stały się droższe. Analiza cen najczęściej kupowanych artykułów codziennego użytku wykazała, że średnia wartość koszyka zwiększyła się o 2,48 zł (0,77%) w stosunku do poprzedniego miesiąca, osiągając finalną kwotę 325,51 zł.

Wzrosty cen odnotowano w dziesięciu z trzynastu badanych sieci, a w trzech pozostałych sklepach ceny były niższe niż we wrześniu. W kontekście zmian cen na rynku warto odnotować dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), który wskazał, że w październiku br. ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 2,8% w ciągu roku, a w relacji do września wzrost wyniósł 0,1%.

Największy wzrost średniej ceny badanych produktów odnotowano w sieci Kaufland, gdzie wyniósł on 6,71%. Z kolei największy spadek w skali miesiąca nastąpił w sklepach Selgros Cash & Carry (obniżka o 6,49%).

Tylko jeden sklep utrzymał cenę koszyka poniżej psychologicznej granicy 300 zł – był to Auchan. W tej sieci, która jest klasyfikowana jako hipermarket, średni koszt analizowanego zestawu zakupowego ASM SFA wyniósł 296,60 zł. Chociaż Auchan pozostał najtańszy, jego koszyk i tak podrożał o 10,02 zł, czyli o 3,49% w porównaniu do najtańszego koszyka we wrześniu, który również należał do tej samej sieci.

W rankingu najniższych cen, zaraz za Auchan, uplasowały się sieci typu Cash & Carry. Różnica w średniej cenie koszyka między Auchan a drugim w kolejności Selgros Cash & Carry wynosiła zaledwie 5,01 zł, natomiast Makro Cash & Carry (trzecie miejsce) był droższy o 13,46 zł.

Na przeciwnym biegunie, z najwyższą wartością koszyka w październiku 2025 r., znalazła się sieć Netto. Aby skompletować analizowany zestaw produktów w tym sklepie, klienci musieli zapłacić 365,35 zł.

- Z perspektywy konsumentów kluczowe jest jednak to, że zestawy produktów potrzebne w codziennym życiu drożeją w bardzo zróżnicowanym tempie. Produkty podstawowe, takie jak masło czy makaron, potaniały, ale już w przypadku świeżych warzyw widzimy znaczące skoki. To pokazuje, jak istotna staje się świadoma decyzja zakupowa i porównywanie cen pomiędzy formatami. Rynek jest bardzo rozwarstwiony, a różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem przekracza 130 zł, co dla wielu gospodarstw domowych ma realne znaczenie - podsumował wyniki badania Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Analiza kosztów koszyka w podziale na formaty sklepów przynosi interesujące wnioski, zwłaszcza dla klientów przyzwyczajonych do poszukiwania oszczędności w dyskontach, czyli w sieciach takich jak Biedronka, Lidl, Netto czy Aldi. Okazuje się, że to właśnie w dyskontach odnotowano najwyższe ceny spośród wszystkich tradycyjnych sieci handlowych objętych badaniem. Ponadto, najwyższą wartość koszyka w całym rankingu osiągnęła sieć Netto.

Na tle dyskontów bardzo korzystnie wypadły sklepy typu Cash & Carry, czyli wielkopowierzchniowe hurtownie przeznaczone głównie dla przedsiębiorców. W segmencie sieci tradycyjnych to właśnie Cash & Carry oferowały najtańsze zakupy, ze średnią ceną koszyka wynoszącą 305,84 zł.

Pomidory drożeją, masło i makaron tanieją

Analiza cen 15 produktów kluczowych dla konsumentów (o najwyższym wskaźniku indeksu mocy) ukazała, jak dynamicznie zmieniają się ceny poszczególnych kategorii. Zdecydowanym liderem podwyżek w ujęciu miesiąc do miesiąca okazały się pomidory, których ceny wzrosły aż o 25,18%. Skoki cen w przypadku świeżych warzyw były znaczące.

Nie wszystkie produkty ulegały presji inflacyjnej. Największe obniżki dotyczyły podstawowych artykułów spożywczych: masło potaniało o 6,70%, a makaron o 4,75%. Świadomość tych różnic w dynamice cen jest kluczowa dla budowania budżetu domowego.

Źródło: ASM SFA/MIchał Tomaszkiewicz

Polecane

Wróć do strony głównej