X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz

Nowa aplikacja

Wszystko w jednym miejscu
x

Nowa aplikacja

x
Gospodarka

Rusza największa polska inwestycja morska: kanał przez Mierzeję Wiślaną

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2018 13:14
Symbolicznym wbiciem łopaty pod budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, łączącego Zatoką Gdańską z Zalewem Wiślanym, rozpoczęła się największa polska inwestycja morska, pozwalająca na połączenie portu w Elblągu z Bałtykiem.
Audio
  • Prezes PiS Jarosław Kaczyński przekonuje, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest dowodem na sprawowanie przez Polskę suwerennej władzy na tym terytorium. Lider partii rządzącej zwracał uwagę, że projekt ten był przez wiele lat sabotowany./IAR/.
  • W ciągu czterech lat ma połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. W Nowym Świecie nieopodal Kątów Rybackich w Pomorskiem odbyło się symboliczne rozpoczęcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną./Karol Tokarczyk, IAR/.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (L), prezes PiS Jarosław Kaczyński (C) i kandydat na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk (P) podczas konferencji prasowej w Kątach Rybackich, gdzie rusza przekop Mierzei Wiślanej, 16 bm. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i umożliwi wpływanie do portu w Elbląg
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk (L), prezes PiS Jarosław Kaczyński (C) i kandydat na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk (P) podczas konferencji prasowej w Kątach Rybackich, gdzie rusza przekop Mierzei Wiślanej, 16 bm. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i umożliwi wpływanie do portu w ElblągFoto: PAP/Adam Warżawa

W uroczystości w miejscu planowanej inwestycji na plaży od strony Zatoki Gdańskiej wzięli udział: minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, prezes PiS Jarosław Kaczyński oraz poseł PiS, kandydat na prezydenta Elbląga Jerzy Wilk.

Kaczyński: ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność

− Ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński.Dodał, że będziemy mogli robić tutaj, to co jest potrzebne Polsce, potrzebne temu regionowi i nikt nie będzie w stanie nam w tym przeszkodzić.

− Ostatecznie na tych ziemiach mamy pełną suwerenność, bo wiadomo kto nie chciał się na to godzić - powiedział Kaczyński.

Kaczyński: zgody potrzebne do przekopu Mierzei to kwestia kilka tygodni

Prezes PiS Jarosław Kaczyński wyraził przekonanie, że jest "kwestią kilku tygodni" uzyskanie dokumentów, niezbędnych do rozpoczęcia budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną.

- Można powiedzieć, że się udało - mówił Kaczyński w miejscu planowanego przekopu.

- Trwało to długo, przeszło 10 lat, ale to się już rozpoczyna" - mówił Kaczyński o przekopie. Przyznał, że są zastrzeżenia, formułowane "nawet dzisiaj przez część środków masowego przekazu", ale dodał, że "mamy pełne prawo zakończyć proces tyczenia".

Kaczyński: "klamka zapadła, kanał powstanie"

Jak dodał, "wszystko na to wskazuje", że niezbędne dokumenty zostaną uzyskane w ciągu kilku tygodni.

- Można powiedzieć, że udało się, bo kiedy już budowa się rozpocznie, będzie można powiedzieć, że klamka zapadła. Że ten kanał powstanie - oświadczył prezes PiS.

Elsbląg uzupełnieniem portów w Gdańsku i Gdyni

Jak dodał, budowa będzie też rozwiązaniem problemu, z którym żyje Elbląg "właściwie od chwili, kiedy powrócił do Polski".

- Elbląg powinien być portem uzupełniającym wobec portu gdańskiego i gdyńskiego. Ale portem znaczącym i to z całą pewnością przyczyni się do jego rozwoju gospodarczego i rozwoju gospodarczego całego regionu" - mówił Kaczyński. "To jest ten cel główny" - podkreślił.

Niebawem przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną

- Zakończył się etap wytyczania przebiegu kanału przez Mierzeję Wiślaną, teraz rozpoczyna się etap uzyskania pozwolenia na budowę i ogłoszenie przetargu na wykonawcę inwestycji - powiedział we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

- Dzisiaj mamy niezwykle uroczystą okoliczność wkopania ostatniego słupka geodezyjnego, który wyznacza przebieg kanału przez Mierzeję Wiślaną, jest to absolutnie zgodnie z prawem, ponieważ teren ten jest terenem urzędu morskiego, który może realizować tego typu działania jako przedinwestycyjne. Przed nami kolejny element czyli pozwolenie na budowę i rozpoczęcie przetargu na wykonawstwo - powiedział Gróbarczyk.

Minister poinformował też, że projekt kanału jest ukończony. "Wiemy jak będzie ten kanał wyglądał, wiemy, w którym miejscu powstanie i w tym momencie możemy w zasadzie rozpocząć inwestycję, oczywiście czekając jeszcze na ostateczną decyzję pozwolenia na budowę" - powiedział Gróbarczyk.

Koszt inwestycji to 880 mln zł, jej zakończenie planowane jest na 2022 r.

Pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

Kanał ważny dla regionu oraz ze względów strategicznych oraz ekonomicznych

Według rządu, przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Kanał otworzy Elbląg na morze

Kanał ma umożliwić wpływanie do Morskiego Portu Elbląg jednostek o parametrach morskich.


POlskie Obszary Morskie Polskie Obszary Morskie

Dzisiaj statki płynące do Elbląga muszą przepływać po rosyjskiej stronie mierzei, to wydłuża trasę i uzależnia nas od arbitralnych decyzji Rosjan. Dzięki inwestycji Elbląg będzie mógł znowu stać się miastem portowym - dzięki tej inwestycji zwiększą się przeładunki w porcie. Port w Elblągu może być ważnym wsparciem dla Gdyni i Gdańska.

Elbląg wsparciem dla portów Gdańska i Gdyni

Jak zaznaczał gość PR24, Jan Popończyk, kapitan żeglugi śródlądowej, Elbląg mógłby skutecznie grać rolę portu fiderowego, czyli dowozowego dla portów Trójmiasta. 

̶  Te już się dławią, ze względu na sieć transportową, i tutaj Elbląg może odegrać znacząca rolę, gdyż ma dużo miejsca gdzie można rozwijać inwestycje – mówi ekspert.

Przekop to również wielka szansa dla Wisły

Do tego, jak dodaje, istnieje olbrzymi potencjał tkwiący w Wiśle.

̶  Plany użeglowienia tej rzeki sprawiają, że staje się ona przewidywalna i można wiązać przyszłość z jej wykorzystaniem – mówił gość PR24.

Port w Elblągu: główne ładunki to materiały budowlane i węgiel

Dzięki przekopowi, do portu w Elblągu dotrą jednostki zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Port Elbląg, będący obecnie największym portem Zalewu Wiślanego, obsługuje przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Jak wynika ze strony internetowej portu, w porcie przeładowuje się głównie materiały budowlane (prawie dwie trzecie przeładowywanych towarów) oraz węgiel. W 2017 r. przeładowano ok. 100 tys. t ładunków. W 2016 r. przewozy pasażerskie wyniosły ponad 41 tys. osób.

Kanał będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Przed nami jeszcze decyzje środowiskowe oraz wydanie pozwolenia i inwestycję

Obecnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej ws. inwestycji. Po jej uzyskaniu Urząd Morski składać będzie wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację nowej drogi wodnej. Wówczas może się rozpocząć faktyczna budowa.

Zarząd woj. pomorskiego negatywnie zaopiniował plany inwestycji. Ma on zastrzeżenia do budowy przekopu ze względów ekonomicznych i przyrodniczych.

Z kolei sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak ocenił, to inwestycja istotna dla rozwoju subregionu elbląskiego, czyli Elbląga i gmin nad Zalewem Wiślanym.

NRG, IAR, PAP, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Coraz bliżej przekopu Mierzei Wiślanej

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2016 14:28
– Budowa kanału żeglugowego ma nie tylko strategiczne znaczenie dla Elbląga, ale także dla północnych województw i całego kraju – mówił w Polskim Radiu 24 Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przygotowania do przekopu. Wstępne prace na Mierzei Wiślanej

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2018 11:30
Na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się pomiary w miejscu planowanej budowy kanału żeglugowego w Nowym Świecie. To element prac przygotowawczych związanych z inwestycją, dzięki której skróci się droga wodna z Zalewu Wiślanego na Zatokę Gdańską.
rozwiń zwiń