Będą ulgi dla producentów gier wideo. "Przemysły kreatywne mają obecnie większą wartość niż przemysł wydobywczy w Polsce"
Ulgi podatkowe dla producentów gier wideo, którzy wykorzystują polski lub europejski dorobek kulturowy, zakłada projekt ustawy autorstwa MKiDN, który trafił do konsultacji publicznych.
2018-10-21, 11:48
Wspieranie innowacyjnych technologii to nasz priorytet - powiedział wiceminister kultury Paweł Lewandowski.
Komu ulga?
Z ulgi mógłby skorzystać każdy producent kulturowej gry wideo, czyli takiej, która wykorzystuje "polski lub europejski dorobek kulturowy oraz posiada kulturotwórcze lub innowacyjny charakter". Wsparcie nie będzie przyznawane na gry o charakterze reklamowym lub promocyjnym, hazardowe, zawierające treści pornograficzne oraz nieprzeznaczone do komercyjnej dystrybucji.
Warunkiem ubiegania się o ulgę podatkową jest poniesienie przy produkcji gry kosztów kwalifikowanych w wysokości co najmniej 100 tys. zł. Wsparcie finansowe udzielane byłoby na okres trzech lat i wyniosłoby 19 proc. kosztów kwalifikowanych. O wsparcie mógłby się ubiegać producent, który wprowadził do dystrybucji co najmniej jedną grę wideo, która pozostawała na rynku przez okres co najmniej 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o ulgę.
Wiceminister powiedział, że projekt ustawy o finansowym wspieraniu produkcji kulturowych gier wideo skierowany jest do "wszystkich twórców gier wideo, którzy w jakikolwiek sposób chcieliby skorzystać z polskiego potencjału kulturowego - np. zabytków, muzyki, aktorów, producentów itd., a także do każdego producenta gry wideo, który chce tworzyć ją w Polsce "i jakikolwiek element polskości chce tam zawrzeć, a tym elementem polskości jest na przykład zatrudnienie polskich pracowników".
Kryteria wsparcia
Projekt zakłada, że wsparcia finansowego będzie możliwe, jeżeli gra wideo uzyska w teście kwalifikacyjnym co najmniej połowę wszystkich punktów możliwych do uzyskania, w tym co najmniej połowę punktów dotyczących kryteriów: wykorzystuje polski lub europejski dorobek kulturowy i posiada kulturotwórczy lub innowacyjny charakter. Wtedy producent otrzyma od ministra kultury i dziedzictwa narodowego certyfikat tymczasowy, potwierdzający uprawnienie do skorzystania z ulgi podatkowej.
Ulga podatkowa miałaby wynosić 19 proc. w przypadku podatku CIT, czyli producent gry będzie mógł odpisać cały CIT.
Tłumacząc powody przygotowania projektu, wiceminister powiedział, że resort kultury zauważył, iż tego typu rozwiązania tworzone są na całym świecie.
Dodał, że "jedną z nisz polskiej gospodarki są przemysły kreatywne, w tym sektor gier komputerowych".
Kierunek, w którym zmierza świat
"Przemysły kreatywne mają obecnie większą wartość niż przemysł wydobywczy w Polsce, dlatego tworzenie przyjaznych warunków do ich dalszego rozwoju jest częścią rozwoju Polski na kolejne kilkadziesiąt lat (...). To jest również ten kierunek, w którym zmierza cały świat" - podkreślił Lewandowski.
REKLAMA
Wartość światowego rynku gier wideo w roku 2017 szacowano na blisko 110 miliardów USD. Wedle prognoz - w roku 2030 zbliży się ona do 130 miliardów USD
MKiDN przewiduje, że ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku.
PAP, ak, NRG
REKLAMA