Handel przyszłości - jak będzie wyglądał?

Automatyzacja, inteligentne półki, komunikujące się ze sobą lodówki, wykorzystywanie aplikacji mobilnych w zakupach - to jedne z najpowszechniejszych zmian, które dokonują się w handlu. W Warszawie odbywają się IX Międzynarodowe Targi Wyposażenia  Sklepów, na których prezentowane są modelowe rozwiązania.

2018-11-15, 09:13

Handel przyszłości - jak będzie wyglądał?
Duża część ofert dotyczy sprzedaży i usług. W większości przypadków poszukiwani są pracownicy z komunikatywną znajomością języka polskiego.Foto: shutterstock, Marius Pirvu

Posłuchaj

Handel przyszłości - jak będzie wyglądał? (Aleksandra Tycner/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

Z niektórych będzie można korzystać już w niedalekiej przyszłości - mówi Bogdan Łukasik, szef rady nadzorczej Modern Expo Group. Jak wskazuje, już teraz w handlu stosowane są pomysły z dziedziny "internetu rzeczy" z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń, np. smartfonów należących do klientów.

Bogdan Łukasik uważa, że największą odczuwalną już wkrótce zmianą będą dostawy do domu, w tym produktów świeżych. Podkreśla, że nie bedą to dostawy za pomocą firm kurierskich, ale realizowane za pomocą automatów paczkowych czy vendingowych, zlokalizowanych w miejscach publicznych.

- W czasie zakupów będziemy mogli coś zjeść czy np. spotkać się z rodziną - dodaje.

Sklepy bez pracowników?

Błyskawiczny rozwój technologii i nowoczesne rozwiązania w branży handlowej  dzielą pracowników tego sektora. Tam, gdzie jedni dopatrują się usprawnień pracy, inni widzą zagrożenie dla swojego zatrudnienia. Bezzałogowe, autonomiczne sklepy z inteligentnymi półkami to w pewnym sensie trafne prognozy - mówi Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu i wskazuje, że choć w bliskiej perspektywie wielkich zmian nie będzie, to coraz więcej sklepów będzie stawiało na autonomiczność.

- Myślę, że będziemy obserwowali zmniejszanie liczy pracowników w sklepach, ale będzie to się odbywało ewolucyjnie, bardzo powoli - zaznacza.

W handlu detalicznym pracuje dziś nieco ponad 800 tysięcy osób, w handlu hurtowym - około  400 tysięcy. Sklepów w Polsce jest prawie 100 tysięcy. 40 procent z nich to sklepy małe i one będą miały problem, jak przetrwać, bo rosną obroty dużych dyskontów, a wiele sieci twierdzi, że jest w stanie podwoić liczbę swoich placówek.

REKLAMA

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej