Gospodarcze więzi polsko-tureckie coraz silniejsze. Handel kwitnie
Coraz lepiej układa się współpraca gospodarcza Polski i Turcji. Turcja to czwarty pozaunijny odbiorca polskich towarów i jednocześnie pierwszy wśród krajów Bliskiego Wschodu i Azji. Wymiana handlowa z Turcją rośnie w tempie kilku procent rocznie, a wartość polskiego eksportu do tego kraju wyniosła w 2018 roku ponad 7 miliardów złotych.
2019-03-11, 07:40
Posłuchaj
Piotr Pomian-Kruszyński z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu mówi, że Turcy realizowali w zeszłym roku 14 dużych projektów inwestycyjnych, których łączna wartość przekraczała 200 milionów dolarów i zapewniła ponad 1200 nowych miejsc pracy w Polsce. Strona polska także jest aktywna na rynku tureckim, prowadząc 9 inwestycji. W Turcji zainwestowały takie firmy jak Empik, Comarch, Asseco i Amica.
Jest dobrze, może być lepiej
Turcy budują między innymi warszawskie metro czy obwodnicę stolicy. Ale po obu stronach jest jeszcze potencjał do rozwoju wzajemnych kontaktów handlowych - podkreśla Marek Kłoczko, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej. Jak dodaje, jest potencjał, by obroty między oboma krajami wzrosły z obecnych 6 miliardów euro do nawet 10 miliardów euro. Szanse na rozwój współpracy Marek Kłoczko widzi m.in. w branży samochodowej i przetwórczej. Współpracę podejmują też polskie i tureckie startupy, czyli młode, bardzo nowoczesne firmy - zauważa ekspert.
Duża rola PAiH
Bardzo aktywnie na tureckim rynku działa Polska Agencja Inwestycji i Handlu, powołana przecież do obsługi naszych przedsiębiorców - dodaje Piotr Pomian-Kruszyński i podkreśla, że celem Agencji jest uwiarygodnienie polskich przedsiębiorców na rynku tureckim i pomoc w kontaktach między firmami.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu obsługuje głównie firmy z sektora średnich i małych przedsiębiorstw. Rodzaj branży nie ma znaczenia.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md