UOKiK na tropie kartelu samochodowego, który podzielił się rynkiem ciężarówek

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejrzewa, że dilerzy ciężarówek mogli stworzyć kartel, który od 2011 roku dzielił polski rynek.

2019-04-11, 20:09

UOKiK na tropie kartelu samochodowego, który podzielił się rynkiem ciężarówek
Z ustaleń UOKiK wynika, że pięciu dilerów ciężarówek DAF, w tym jeden z Holandii, umówiło się, że każdy z nich będzie sprzedawał samochody na określonym terenie.Foto: pixabay

Posłuchaj

O postępowaniu UOKiK w sprawie podejrzenia podziału rynku przez sprzedawców samochodów jednej z firm, mówił w radiowej Jedynce ciężarówek prezes UOKiK, Marek Niechciał./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Urząd wszczął postępowanie antymonopolowe w tej sprawie przeciwko 5 firmom i 9 ich menadżerom. 

Postępowanie dotyczy dilerów ciężarówek DAF

Z ustaleń UOKiK wynika, że pięciu dilerów ciężarówek DAF, w tym jeden z Holandii, umówiło się, że każdy z nich będzie sprzedawał samochody na określonym terenie - wyjaśnia prezes UOKiK, Marek Niechciał.

To oznaczało, wyjaśnia szef Urzędu, że diler z jednego miasta nie konkurował z dilerem z innego, co sprawiało, że kontrahenci nie mogli kupić taniej ciężarówki, gdyż byli przypisani do konkretnego dilera.

Podział rynku pozwalał na zawyżanie cen

− Właśnie podział terytorialny umożliwiał zawyżanie cen - mówi Anna Sekinda-Malicka z Departamentu Ochrony Konkurencji.

REKLAMA

Jak wyjaśnia, dilerzy ustalali między sobą, po jakich cenach będą sprzedawać pojazdy, tym samym ograniczali konkurencję, co mogło prowadzić do zawyżania cen.

Zmowa obejmowała też przetargi

UOKIK ustalił, że zmowa dotyczyła także przetargów samochodów.

− Za takie działania firmom i menadżerom grożą wysokie kary finansowe - mówi Marek Niechciał.

I wyjaśnia, że firmy mogą zostać ukarane kwotą do wysokości 10 procent ich obrotu z poprzedniego roku, a osoby fizyczne uczestniczące w zmowie, mogą zostać ukarane karą 2 mln zł.

REKLAMA

− W ciągu roku UOKiK prowadzi kilkadziesiąt dużych spraw antymonopolowych - dodaje prezes Urzędu.

Prezes podkreślą, że takie sprawy nie trwają krótko. UOKiK  ocenia, że postępowanie w sprawie kartelu ciężarówek, potrwa jeszcze co najmniej rok.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajduje sprawy sam, ale także prowadzi program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów. Numer telefonu i adres internetowy znajdują się na stronie Urzędu.

Aleksandra Tycner, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej