X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Po PKS-ach przyszedł czas na kolej: Program Kolej Plus doprowadzi kolej do "zapomnianych miejscowości"

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2019 12:49
Po przywracaniu zlikwidowanych połączeń autobusowych, rząd zajmuje się tym samym problemem dotyczącym połączeń kolejowych. Do konsultacji międzyresortowych trafił projekt ustawy, którego celem jest wsparcie rozwoju i rewitalizacji linii kolejowych, przede wszystkim o znaczeniu lokalnym i powstrzymanie ich degradacji – tzw. Program Kolej Plus.
Program Kolej plus zakłada 3 komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją.
Program Kolej plus zakłada 3 komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją.Foto: shutterstock, Autorstwa Yannik Photography

Jak czytamy na stronach resortu infrastruktury,  do konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, którego celem jest rozwój lokalnych tras kolejowych.

- Tworzymy cały program, który ma objąć miasta wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców, z których mają być połączenia do większych ośrodków; tak żeby cała ta sieć komunikacyjna kierowała się swojego rodzaju logiką i jednocześnie tworzyła jednolity ruszt komunikacyjny z punktu widzenia zdolności mieszkańców poszczególnych regionów do poruszania się po terytorium naszego kraju - mówił szef rządu podczas prezentacji programu Kolej plus, mówił premier Mateusz Morawiecki podczas ogłaszania założeń programu w październiku ubiegłego roku.

Jak dodał, program w pierwszej fazie "będzie kosztował kilka miliardów złotych", a w dłużej perspektywie może to być "wiele dziesiątków miliardów".

Program Kolej Plus składa się z 3 elementów

Program Kolej plus zakłada 3 komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją.

− Program Kolej Plus składa się z kilku segmentów. Jednym z nich jest segment inwestycyjny, który zakłada doprowadzenie kolei do miast i miasteczek, do których do tej pory nie dojeżdżały pociągi - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zadania zostały podzielone na koszyki:

Koszyk 1: modernizacja istniejących linii, na których prowadzi się ruch pociągów.

Koszyk 2: modernizacja linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów.

Koszyk 3: kompleksowa odbudowa zamkniętych linii.

Koszyk 4: budowa nowych linii.

Program Kolej Plus zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ze względu na ograniczone środki finansowe w ramach np. Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020, program Kolej Plus pozwoli na właściwe planowanie i wsparcie inwestycji mających na celu m.in. na usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.

− Ważny jest jednak także komponent prawny. Chcemy stworzyć takie prawo, aby kolej stawała się jeszcze bardziej przyjazna pasażerowi. Polacy wracają na kolej – to sukces, ale i zobowiązanie. Musimy się starać, aby coraz więcej osób stawiało na ten szybki, bezpieczny i ekologiczny środek transportu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowa ustawa ma uprościć pozyskiwanie środków inwestycyjnych, przywrócić kontrolę nad „ żywiołową” likwidacją tras kolejowych

Jak czytamy na stronach ministerstwa, projektowane zmiany mają wprowadzić mechanizmy prawne upraszczające m.in.:

-  procedurę uzyskiwania zapewnienia finansowania inwestycji kolejowych ze środków publicznych

-  stwarzającą zachęty dla samorządów województw do rozwijania lokalnych połączeń kolejowych poza granice sąsiedniego województwa

- umożliwiającą przeznaczenie środków Funduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych

-  umożliwiającą samorządom województw realizację przewozów kolejowych dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa

- eliminują dotychczasowy brak kontroli formalnej nad likwidacją linii kolejowych przez przywrócenie wymogu uzyskania zgody właściwego ministra,

- wprowadzającą możliwość użyczenia jednostkom samorządu terytorialnego gruntów pozostałych po zlikwidowanych liniach kolejowych lub bocznicach wraz z zabudowaną infrastrukturą na cele transportowe

- pozwalającą na oddanie zabytkowego mienia PKP lub PKP Polskie Linie Kolejowe do korzystania, w tym nieodpłatnego, na rzecz jednostki samorządu terytorialnego lub organizacji pozarządowej posiadającej osobowość prawną oraz status organizacji pożytku publicznego, w celu sprawowania opieki nad zabytkami, będącymi wytworami techniki kolejowej.

Według resortu, program wpłynie pozytywnie na mobilność osób, które będą chciały dotrzeć do miasta pełniącego funkcję centrum życia społecznego, zawodowego i kulturalnego dla danego subregionu, a które znajduje się w województwie sąsiednim.

NRG, resort infrastruktury, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak