Litwa: rozpoczyna się odbudowa torów z Możejek na Łotwę
Na Litwie rozpoczyna się odbudowa rozebranego ponad 10 lat temu odcinka kolejowego z Możejek na Łotwę. Likwidacja torów utrudniła funkcjonowanie rafinerii należącej do PKN Orlen.
2019-06-04, 11:41
Prace przy odbudowie torów z Możejek do łotewskiej miejscowości Renge prowadzi należąca do Estończyków spółka Vitras-S. Szef firmy Michaił Lipkin potwierdził, że pierwsze tory na tym odcinku zostaną położone dzisiaj. Zapewnił jednocześnie, że odbudowa przebiega zgodnie z planem. Tory do Renge zostaną położone do końca roku. Prace będą kosztować ponad 11 milionów euro.
Likwidacja oznaczała straty
W 2008 roku Koleje Litewskie podjęły decyzję o likwidacji szlaku prowadzącego na Łotwę. W wyniku tej decyzji rafineria w Możejkach należąca do Orlen Lietuva została zmuszona do korzystania z dłuższego i mniej rentownego odcinka kolejowego, prowadzącego do portu w Kłajpedzie. W tym samym roku płocki koncern skierował w tej sprawie skargę do Komisji Europejskiej, która nałożyła na litewską spółkę grzywnę w wysokości około 28 mln euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji i zobowiązała ją do odbudowy odcinka.
Orlen Lietuva jest największym na Litwie płatnikiem podatków i największym litewskim eksporterem. Rafineria dostarcza paliwa na rynki państw bałtyckich i Ukrainy. W ubiegłym roku niemal milion ton produktów ropopochodnych z Możejek trafiło też do Polski.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, IAR, md
REKLAMA
REKLAMA