Najdłuższy wiadukt w Polsce przetestowany. Wkrótce szybszy przejazd zakopianką
Próby obciążeniowe najdłuższego i najwyższego w Polsce wiaduktu w ciągu nowej zakopianki, przeprowadzone we wtorek i środę, wypadły bardzo dobrze – powiedział dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński. Dodał, że pierwsze auta pojadą tamtędy we wrześniu.
2019-06-12, 12:24
- Próby obciążeniowe zakończą się podpisaniem protokołu, który w konsekwencji dopuści ten obiekt do użytkowania. Budowa jest już na ostatnim etapie. Obecnie trwają prace wykończeniowe i prace nawierzchniowe, a także instalacja urządzeń ochrony środowiska i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówił w środę na placu budowy nowej zakopianki w Skomielnej Białej Tomasz Pałasiński.
Podkreślił, że to najdłuższy i najwyższy wiadukt drogowy w Polsce, który w najwyższym punkcie przekracza 50 metrów, a jego długość wynosi prawie 900 metrów. Dodał też, że przeprowadzone dotychczas próby obciążeniowe wypadły bardzo dobrze. Polegały one na ustawianiu obciążonych samochodów ciężarowych w pewnych wyznaczonych przez projektanta miejscach i rejestrowaniu ruchów wiaduktu.
Kłopoty z podwykonawcami
Choć zakończenie kontraktu z włoską firmą Sallini na budowę tego odcinka zakopianki ma być w sierpniu lub we wrześniu, to prace wykończeniowe w bezpośrednim sąsiedztwie drogi będą trwały. Zdaniem szefa krakowskiej GDDKiA skomplikowaną sprawą będzie przełożenie ruchu na nowy odcinek zakopianki.
- Na obecną chwilę nie ma mowy o żadnym zagrożeniu terminu jeżeli chodzi o budowę zakopianki. Odcinek pomiędzy Skomielną Białą o Rabką wraz z wiaduktem będzie gotowy we wrześniu. Odcinek Lubień – Naprawa będzie gotowy w listopadzie, a odcinek tunelowy ma być oddany w 2021 r.– zapewniał Pałasiński.
REKLAMA
Co z Astaldi?
Dodał, że kłopoty finansowe firmy Astaldi, która buduje dwukomorowy tunel na innym odcinku nowej S7, spowodują opóźnienia, ale nie będą to na pewno opóźnienia mierzone w latach, a raczej w miesiącach lub tygodniach.
Koszt budowy nowej zakopianki, powstającej na trzech odcinkach między miejscowością Lubień a Rabką-Zdrojem, wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł. Odcinek tunelowy jest najbardziej skomplikowany i najdroższy; koszt budowy dwukomorowego tunel o długości ponad 2 km każdy to niemal miliard złotych. Ten odcinek będzie gotowy w 2021 r.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, md
REKLAMA