Bezpieczne logowanie do banku, ale wyłudzacze nie próżnują. Na co uważać
Po wejściu w życie w sobotę 14 września dyrektywy unijnej - korzystanie z bankowości internetowej, jak również płacenie kartą powinno być bezpieczniejsze. Trzeba jednak zachować czujność, bowiem wprowadzeniu zmian mogą towarzyszyć próby wyłudzenia naszego hasła lub PIN-u. Jak zminimalizować to ryzyko - tłumaczy ekspert.
2019-09-15, 14:10
Posłuchaj
Maciej Kostro ze Związku Banków Polskich wyjaśniał w radiowej Jedynce - że do tej pory logując się do bankowego konta stosowaliśmy login oraz hasło. Teraz doszedł jeszcze SMS albo potwierdzenie w aplikacji mobilnej.
Zmiany w płatnościach kartą
Jak mówił ekspert - w różnych bankach może to różnie wyglądać, a do tego nie każdy z klientów banku posiada aplikację mobilną. Banki już wcześniej rozpoczęły kampanie informacyjne zwracając uwagę na to, że bank poprosi klienta o dodatkową informacje potwierdzającą ich tożsamość.
Druga zmiana dotyczy płatności.
- Przyzwyczailiśmy się do tego, że transakcje bezstykowe np. w sklepach (...) poniżej pewnego progu - najczęściej 50 złotych - są wykonywane bez podania PIN-u - mówił ekspert.
REKLAMA
Teraz różnica będzie polegała na tym, że po każdej piątej transakcji będziemy proszeni o podanie PIN-u. Innym kryterium jest całościowa kwota transakcji. Jeśli przekroczy ona równowartość 150 euro to również będziemy poproszeni o padanie PIN-u.
Uwaga na maile z załącznikami
Jak mówił Maciej Kostro - zmiany te mają zwiększyć bezpieczeństwo klientów banków w internecie. Przypomniał, że trzeba dla własnego bezpieczeństwa pamiętać o tym aby np. nie korzystać z linków, które znajdują się w mailach.
Bank przeważnie informuje, aby zalogować się do swojego konta internetowego i tam w skrzynce mailowej dowiedzieć się o co chodzi - bowiem w mailach przychodzących z banku nie ma linków.
REKLAMA
Gdy się takie pojawiają istnieje duże ryzyko, że zostaniemy odesłani do "szkodliwych stron" wyłudzających nasze dane.
Justyna Golonko, akg
REKLAMA