X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Kolejna kara dla Telekomunikacji Stacjonarnej. UOKiK krytykuje działania operatora

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2020 13:07
Telekomunikacja Stacjonarna – obecnie w likwidacji – już po raz drugi w ciągu 7 miesięcy została ukarana przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W grudniu 2019 r. – za stosowanie klauzul niedozwolonych, a w lipcu 2020 r. – za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock.com / MOZCO Mateusz Szymanski

– Otrzymaliśmy wiele skarg na Telekomunikację Stacjonarną, która za cel swoich praktyk obierała przede wszystkim seniorów. Nieetyczne i niedopuszczalne jest zdobywanie nowych klientów nieuczciwymi metodami – poprzez podszywanie się pod dotychczasowego operatora, do którego klienci mają już zaufanie. Zakwestionowaliśmy także bezprawne pobieranie niektórych opłat – tłumaczy Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Kampania "Sprawdzaj, czytaj, pytaj!". Prezes UOKiK tłumaczy, jak nie dać się oszustom
telefon komórkowy free shutter 1200.jpg


Wątpliwe oferty

- Agenci reprezentujący Telekomunikację Stacjonarną najczęściej przedstawiali ofertę telefonicznie, a potem wysyłali do klienta kuriera z umową do podpisania. Przedstawiciele spółki sugerowali konsumentom, że chodzi o korzystniejsze warunki umowy z dotychczasowym operatorem, a nie o zawarcie nowej umowy z inną firmą. Podpisałam z tą spółką umowę, ponieważ osoba przedstawiła się, że jest z Orange, w której mam abonament i zaproponował korzystniejsze warunki. Spytałam, czy to Orange i pokazałam moje rachunki i ten pan potwierdził, że tak – napisała jedna z konsumentek.

Inny poszkodowany opisywał: „Jestem osobą starszą, mam 85 lat, niedowidzę i niedosłyszę, dlatego wszystkie ważne decyzje podejmuję po konsultacji z moimi dziećmi. Sprawę przedstawiono mi tak, że byłem przekonany, że chodzi o firmę Orange”.


Telekomunikacja Stacjonarna kierowała ofertę głównie do seniorów. Średni wiek klientów wyliczony z ponad tysiąca zawartych umów to 71,5 roku. Oprócz wprowadzania ich w błąd co do nazwy firmy i celu podpisania umowy, kurierzy często wbrew przepisom nie zostawiali im podpisanych dokumentów albo wręczali niekompletne, na przykład bez pierwszej strony z nazwą firmy czy bez wzoru odstąpienia od umowy. W efekcie wielu konsumentów o zmianie operatora dowiadywało się dopiero, gdy przychodził rachunek do zapłaty od nieznanej firmy. Bez dokumentów nie mogli też sprawdzić warunków umowy ani cennika.

Opłaty niezgodne z prawem

Prezes UOKiK zakwestionował też pobieranie przez Telekomunikację Stacjonarną opłaty aktywacyjnej (na start – 14,76 zł) i wyrównawczej (przy rozwiązaniu umowy – 25 zł za każdy miesiąc, który pozostał do jej końca) w sytuacji, gdy spółka nie zaczęła świadczyć usługi abonamentu. Jest to niezgodne z Prawem telekomunikacyjnym. Wbrew przepisom Telekomunikacja Stacjonarna pobierała te opłaty także od osób, które korzystały z jej usług wyłącznie przez numer dostępu, natomiast nie zmieniły operatora w zakresie abonamentu. Tymczasem celem modelu wyboru dostawcy usług telefonicznych przez numer dostępu lub preselekcję było umożliwienie konsumentom korzystania z konkurencyjnych ofert operatorów, przed każdym nawiązaniem połączenia. Mogą mieć numery dostępu nawet kilkunastu firm telekomunikacyjnych i za każdym razem wybierać najbardziej atrakcyjną w danej chwili ofertę. Pobieranie dodatkowych opłat od takich umów zniechęcałoby konsumentów do zawierania ich z większą liczbą dostawców usług.


UOKiK nakazał Telekomunikacji Stacjonarnej natychmiastowe zaprzestanie stosowania nieuczciwych praktyk. Nałożył też na nią karę – 326,4 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna.

Spółka na cenzurowanym

To nie pierwsza kara nałożona na Telekomunikację Stacjonarną. W grudniu 2019 r. Urząd stwierdził, że spółka stosuje niedozwolone postanowienia umowne. Dotyczyły one m.in. automatycznego przedłużania umów na 2 lata czy udzielania nieodwołalnych pełnomocnictw do przeniesienia numeru. Wówczas kara wyniosła ponad 56 tys. zł. Ta decyzja również jest nieprawomocna, spółka odwołała się do sądu.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS, md

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

T-Mobile zwróci klientom niewykorzystane środki z pre-paidów. Jest decyzja UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2020 11:24
T-Mobile Polska ma zwrócić klientom niewykorzystane pieniądze pozostałe po wygaśnięciu konta prepaid. Spółkę zobowiązał do tego prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niesolidni kontrahenci pod lupą UOKiK. Kary za zatory płatnicze

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2020 12:51
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów walczy z zatorami płatniczymi. Chodzi o opóźnienia w płaceniu kontrahentom należności za dostawę towarów lub realizację usług.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wakacje bez problemów: UOKiK radzi, jak zadbać o swoje prawa

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2020 11:58
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi jak uniknąć przykrych niespodzianek, które mogą nas spotkać w trakcie wyjazdów wakacyjnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kampania "Sprawdzaj, czytaj, pytaj!". Prezes UOKiK tłumaczy, jak nie dać się oszustom

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2020 16:20
Rusza ogólnopolska kampania społeczna UOKiK ostrzegająca konsumentów przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy. O szczegółach projektu w Polskim Radiu 24 mówił Tomasz Chróstny, prezes Urzędu.
rozwiń zwiń