X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Wydatki na święta. Wiemy, ile pieniędzy zamierzają przeznaczyć Polacy

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2020 12:17
W tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1318 zł - wynika z badania "Zakupy świąteczne 2020" firmy doradczej Deloitte. To o 29 proc. mniej niż wydaliśmy rok temu. Ponad połowę tej kwoty pochłoną prezenty, a jedną trzecią żywność i napoje.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/John YE

56 proc. Polaków, myśląc o bożonarodzeniowych zakupach, preferuje raczej sklepy stacjonarne, a 44 proc. woli online. W sklepach fizycznych będziemy kupować najczęściej produkty do domu (66 proc.), kosmetyki i perfumy (63 proc.) czy dobra luksusowe (59 proc.). Po żywność oraz napoje – 83 proc. Polaków uda się do sklepów stacjonarnych, a 17 proc. kupi je w Internecie.

Z kolei kanały online najczęściej wybieramy w przypadku elektroniki (telefony komórkowe i akcesoria). W badaniu Deloitte było to odpowiednio 53 i 57 proc. Kategorią, w której Polacy częściej wybiorą e-commerce zamiast wizyty w tradycyjnym sklepie, są także zabawki i prezenty związane z hobby (51 proc.).

EN_handel-1200.jpg
Koronawirus obniża świąteczne wydatki. Zobacz, gdzie Polacy planują największe cięcia

Kobiety preferują zakupy online

Ci, którzy decydują się na zakup odzieży i obuwia oraz akcesoriów sportowych, sklepy online wskazywali niemal równie często co stacjonarne (47 do 53 proc.). Podobnie było w przypadku kart podarunkowych i subskrypcji (49 do 51 proc.).

Według badania bardziej otwarte na zakupy internetowe są kobiety. Ponad połowa z nich (56 proc.) kupi przed świętami odzież i obuwie w Internecie. Taką deklarację złożyło o 19 punktów procentowych mniej mężczyzn. Kobiety najczęściej wybierają do tego typu zakupów strony typu marketplace i w równym stopniu sklepy online znanych marek, które prowadzą również sprzedaż stacjonarną.

Niemal we wszystkich kategoriach produktowych respondenci po 55. roku życia znacznie częściej niż inni wskazywali sklepy stacjonarne. Było tak nawet w przypadku zakupu smartfona czy akcesoriów i gadżetów elektronicznych, w których dla ogółu badanych wygrał online. Tymczasem osoby starsze niż 55-letnie także w tych kategoriach częściej wybierały sklepy stacjonarne (57 proc. w przypadku smartfonów i 52 proc. w przypadku akcesoriów elektronicznych).

sklep handel zakaz handlu free shut 1200.jpg
Zakupy robimy bliżej domu. Te nawyki mogą zostać z nami na dłużej

Na zakupy z konkretnym pomysłem

Jeśli respondenci decydują się na e-commerce, głównym kanałem są dla nich strony typu marketplace – tam najczęściej kupujemy m.in. zabawki (65 proc.), akcesoria sportowe (62 proc.) czy kosmetyki i perfumy oraz akcesoria do domu (56 proc). Popularne są też sklepy online znanych marek prowadzące sprzedaż stacjonarną, w których kupujemy ubrania i buty (36 proc.) oraz dobra luksusowe (25 proc.).

Z kolei w przypadku sprzedaży stacjonarnej królują sklepy specjalistyczne, co oznacza, że na zakupy udajemy się zazwyczaj z konkretnym pomysłem na to, co chcemy kupić. Jak podkreślili autorzy raportu, wybór kategorii zakupowej rzadko podyktowany jest impulsem (zwłaszcza gdy chodzi o elektronikę, sport i dobra luksusowe).

Z kolei produkty spożywcze kupujemy zarówno w sklepach wielkopowierzchniowych (40 proc.), jak i sklepach lokalnych (38 proc.). W super- i hipermarketach najczęściej zaopatrujemy się też w karty podarunkowe i subskrypcje (28 proc.) oraz zabawki (27 proc.). Z kolei tylko 13 proc. z nas szuka tam produktów luksusowych oraz smartfonów.

 

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

Czytaj także

Nieudany prezent: czy można go oddać w sklepie?

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2014 09:59
Nie wszyscy są być zadowoleni z tego, co dostali pod choinkę. Co zrobić, jeśli obdarowano nas czymś, co nam się nie podoba albo czego nie potrzebujemy?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Prawo do reklamacji przysługuje każdemu klientowi

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2016 22:07
Jakie prawa ma konsument w sklepie i zakładzie usługowym? Jak składać reklamacje? Co to jest rękojmia? Na m.in. te pytania odpowiadała w audycji Pogotowie Konsumenckie Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ekspert KIG: kupując polski produkt zostawiamy ponad 70 groszy z jednej złotówki w kieszeni polskiego producenta

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2020 19:00
Polacy przykładają coraz większe znaczenie do pochodzenia towaru sprzedawanego w sklepach. Jeśli jest niewielka różnica cenowa pomiędzy produktem zagranicznym i polskim, wtedy najczęściej wybierają rodzimego producenta - uważa Marek Kłoczko, sekretarz generalny Krajowej Izby Gospodarczej, gość programu "Ekspress Gospodarczy Jedynki" w PR1.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co ze środkami z karty podarunkowej po terminie? Sąd zdecydował ws. sporu ze znaną siecią

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2020 11:54
Pieniądze z karty podarunkowej nie mogą przepaść. Tak orzekł słupski sąd, powołując się na zasadę dobrego obyczaju. Wyrok dotyczy sprawy między konsumentem a siecią Empik.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy już tak chętnie nie kupują w hipermarketach. Największe sieci tracą udział w rynku

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2020 20:55
O przyszłości hipermarketów, których udział w rynku spadł w ciągu dekady z kilkudziesięciu do 13 procent, mówił w radiowej Trójce w audycji "Bardzo Ważny Projekt" Zbigniew Michałek, ekspert Business Centre Club.
rozwiń zwiń