"Szereg korzyści". PKN Orlen buduje strategię medialną, przejęcie Polska Press jest elementem większej całości
W poniedziałek 7 grudnia głównym tematem medialnym w Polsce było przejęcie przez PKN Orlen wydawnictwa Polska Press Grupa. Decyzja ta - będąca zarazem kolejnym przejęciem dokonanym przez płocką spółkę na przestrzeni ostatnich miesięcy - wywołała lawinę komentarzy. Jakie korzyści może odnieść płocka spółka z tego posunięcia? – zastanawiają się analitycy serwisu energetyka24.com.
2020-12-11, 11:35
- Przejmujemy wydawnictwo Polska Press. Dzięki transakcji zyskamy dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wchodzących w skład Grupy. Pozwoli nam to skutecznie wspierać sprzedaż i rozbudowywać narzędzia big data. To kluczowe zasoby w kontekście planowanego rozwoju sieci detalicznej - tak sytuację skomentował prezes Orlenu Daniel Obajtek, wskazując jednocześnie, jakie aktywa przejętej grupy były dla jego spółki najatrakcyjniejsze.
Choć Polska Press to 20 regionalnych dzienników, 120 lokalnych tygodników i 398,4 mln zł przychodu (dane za 2019 rok), to jednak największą wartością dodaną dla Orlenu stanowi zasób ok. 500 portali internetowych będących własnością grupy.
Powiązany Artykuł
![obajtek 1200 (2).jpg](http://static.prsa.pl/images/3ff9d425-3d82-4f75-bec2-541a210e0d16.jpg)
Prezes PKN Orlen o kupnie grupy Polska Press: tak robią duże koncerny na całym świecie
Każda decyzja ma uzasadnienie biznesowe
Przejęcie Polska Press Grupy to nie pierwszy tego typu krok Orlenu - spółka posiada już agencję mediową oraz największa sieć dystrybucji prasy w Polsce, czyli Ruch. Płocki koncern nie zdradza na razie, jakie ma konkretnie plany względem rozwoju przejętych wydawnictw.
- Każda decyzja, która zapada w PKN Orlen ma uzasadnienie biznesowe, poparte analizami oraz badaniami. Nigdy nie przystępujemy do realizacji bez jasnego planu na przyszłość. To samo dotyczy Grupy Polska Press, która jest obecnie w dobrej kondycji finansowej, choć oczywiście planujemy jej rozwój, a w konsekwencji wzrost jej przychodów. O szczegółach będziemy jednak informować rynek dopiero w momencie realizacji działań - informuje biuro prasowe Orlen w odpowiedzi na pytania Energetyka24.
REKLAMA
Polski gigant naftowy podkreśla jednak, że istnieje synergia między podmiotami, które udało mu się przejąć.
- Mamy konkretny plan działania jeśli chodzi o dalszy rozwój zarówno Grupy Polska Press oraz spółki Ruch, jak i synergii dla naszego całego biznesu detalicznego. Chcemy wykorzystać te mechanizmy do wdrażania nowych rozwiązań w detalu. Najpierw jednak zamierzamy zakończyć te transakcje, aby dopiero później przystąpić do wdrażania planu, który wprowadzi nasz segment detaliczny na zupełnie nowy, wyższy poziom - dodaje biuro prasowe.
Powiązany Artykuł
![Orlen mat pras 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/c577a4df-bd42-4af3-bbb1-62ba5664ca82.jpg)
Połączenie PKN Orlen, PGNiG i Lotosu. Energetyczny gigant zaczyna nabierać realnych kształtów
To jedynie ułamek korzyści
Grupa Polska Press to spora siatka lokalnych serwisów informacyjnych, które z uwagi na swój charakter i poruszanie miejscowych, regionalnych problemów zapewniają sobie spore grono czytelników. Prezes Daniel Obajtek mówił, że przejęcie grupy medialnej stanowić będzie wsparcie dla agencji mediowej Sigma Bis należącej do koncernu. Z perspektywy przeciętnego Polaka Grupa Orlen, która już dawno przestała być wyłącznie popularną w Polsce siecią stacji paliw, dostaje do ręki potężne możliwości reklamy swoich produktów czy budowania PR w bardzo bezpośrednich kanałach komunikacji ze statystycznym Kowalskim.
"To jednak jedynie ułamek korzyści płynących dla Orlenu z przejęcia Polska Press Grupy. Najważniejszą są zasoby Big Data. Są to dane pozwalające w jeszcze większym stopniu wpłynąć na procesy zakupowe - poprzez lepszą identyfikację konsumenta oraz zidentyfikowanie jego zainteresowań i potrzeb, a to przekłada się na zwiększenie możliwości dotarcia do potencjalnego klienta" - czytamy w analizie.
REKLAMA
Jednakże wykorzystanie potencjału tych narzędzi może dotyczyć płaszczyzn szerszych niż marketing. Orlen - jako spółka częściowo kontrolowaną przez Skarb Państwa - zbliża w sensie właścicielskim Grupę Polska Press, czyli sieć mediów oplatających Polskę lokalną, do mediów publicznych. Płocka spółka podkreśla, że postrzega te możliwości wyłącznie w kategoriach marketingowych.
"Przejęcie Polska Press to inwestycja stricte biznesowa. Pozyskane aktywa, w tym również narzędzia internetowe, stanowić będą istotny element wsparcia sprzedaży. Pozwolą szybciej i lepiej dotrzeć do właściwego klienta z naszą spersonalizowaną ofertą. Trudno natomiast odnosić się do spekulacji medialnych, które nacechowane są emocjonalnie i nie uwzględniają synergii biznesowych" - odpowiada Orlen na pytania prasowe Energetyka24 w tym zakresie.
Nowoczesne narzędzi w dyspozycji mediów
Podsumowując, dla płockiej spółki nabycie Polska Press jest bez wątpienia decyzją korzystną biznesowo i strategicznie. Nie mają racji ci komentatorzy, którzy skupili się na dość wątłej kondycji finansowej papierowej prasy lokalnej, bo to nie ona była tu realną wartością dodaną płynącą z tej transakcji. Jednakże ruch ten budzi uzasadnione pytania, rozbijające się de facto o rolę nowoczesnych narzędzi będących w dyspozycji mediów do kształtowania (a nie opisywania) rzeczywistości przedstawianej ich odbiorcom. W opinii analityków serwisu ten temat jest godzien poważnej debaty społecznej, poruszającej wątki prawne oraz cyfrowe. Wątpliwości są jednak istotne – dotyczą one bowiem fundamentalnych zasad obiegu informacji i kształtowania dróg tego procesu.
PolskieRadio24.pl/energetyka24.com/DoS
REKLAMA
REKLAMA