Coraz chętniej pieniądze wydajemy cyfrowo. W płatnościach online króluje BLIK

W ostatnim kwartale ubiegłego roku użytkownicy BLIKA zrealizowali 140 mln transakcji, a w całym 2020 roku ponad 420 mln. Z tego polskiego systemu płatności mobilnych, aktywnie skorzystało 7 mln osób. Z badań wynika, że 71 proc. internautów korzysta z tego systemu podczas płatności za zakupy online.

2021-03-01, 07:30

Coraz chętniej pieniądze wydajemy cyfrowo. W płatnościach online króluje BLIK
zdjęcie ilustracyjne. Foto: panuwat phimpha/Shutterstock.com

Rok 2020 był zdecydowanie rokiem elektronicznego handlu i elektronicznego pieniądza. W stosunku do 2019, o 15 punktów procentowych zwiększył się odsetek kupujących w sieci i stanowią oni obecnie aż 72 proc.

Polubiliśmy też wygodne płatności przy pomocy kart płatniczych, szybkich przelewów czy BLIKA i wykorzystujemy te metody sprawnie, zarówno w kanałach online, mobilnie, jak i offline – wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej "Płatności cyfrowe 2020".

Z kolei z badań przeprowadzonych przez agencję badawczą SW Research na zlecenie operatora płatności Tpay wynika, że z BLIKA korzysta najczęściej 58% badanych, z przelewu online 27%, a z karty płatniczej 25%.


Powiązany Artykuł

telefon płatności 1200.jpg
Smartfon jako portfel. W Polsce rośnie liczba i wartość płatności mobilnych

Przede wszystkim zakupy w e-commerce

Co ciekawe najczęściej wybierane metody płatności nie zawsze pokrywają się z tymi preferowanymi, co wynika głównie z ich dostępności. Dobrym przykładem jest BLIK, który jest najczęściej wybieraną formą finalizacji zamówienia (58 proc.), a znacznie więcej, bo 71 proc. badanych twierdzi, że jest to ich ulubiona metoda płatności.

REKLAMA

Podobnie jest w przypadku przelewu online – korzysta z niego 27 proc. a 37 proc. preferuje, płatności kartą – 25 proc. wybiera a 36 proc. preferuje, przelewu tradycyjnego – 22 proc. wybiera a 29 proc. preferuje.

Z rekordowych 140 mln transakcji zrealizowanych za pośrednictwem BLIKA w jednym kwartale aż 105,5 mln stanowiły zakupy w e-commerce. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Transakcje online to trzy czwarte ogółu operacji za pośrednictwem tego systemu. Według szacunków Polskiego Standardu Płatności, udział BLIKA we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza  60 proc.

Drugim najchętniej wykorzystywanym kanałem wśród użytkowników są przelewy na numer telefonu BLIK. W tej kategorii wzrost rok do roku to aż 167 proc. Łączna liczba transakcji wyniosła 15,5 mln (wobec blisko 6 mln rok wcześniej). Możliwość natychmiastowego przekazywania pieniędzy z konta na konto, bez konieczności wpisywania numeru rachunku bankowego daje swoim klientom już 10 banków.


Powiązany Artykuł

płatności komputer karta bankowość 1200.jpg
Finanse coraz bardziej cyfrowe. Rosną elektroniczne płatności i e-handel

Oszczędność czasu i łatwość użytkowania

Szybkie płatności wychodzą jednak coraz częściej poza sferę e-commerce. Na przykład klienci Poczty Polskiej zrealizowali w 2020 roku więcej transakcji bezgotówkowych niż w roku poprzednim, największy wzrost popularności zanotowano przy płatność BLIKIEM, bo aż o 120 proc.

REKLAMA

Z tej formy płatności korzystano chętnie, zarówno w placówkach pocztowych, jak i u kurierów. Zresztą spółka zachęca do korzystania z możliwość płatności bezgotówkowych, zapewniając bezpieczeństwo w okresie zagrożenia epidemicznego. Od początku pandemii koronawirusa poczta stosuje dodatkowe środki ochronne i ogranicza ryzyko rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2.

Jako najważniejsze zalety bankowości elektronicznej i mobilnych płatności ankietowani najczęściej wymieniają: oszczędność czasu (77 proc.), prostotę i łatwość użytkowania (71 proc.), dostępność zawsze i wszędzie (55 proc.), bezpieczeństwo (38 proc.) oraz niskie koszty (30 proc.) – wynika z badania "Banking Evolution Study".

Do cyfryzacji w bankowości i finansach pozytywnie nastawionych jest 96 proc. ankietowanych, a 68 proc. korzysta z bankowych aplikacji mobilnych - więcej niż z aplikacji mediów społecznościowych (56 proc.).

PR24/PAP/DoS/sw

REKLAMA


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej