Media społecznościowe a praca zawodowa. Ekspert: zakaz ich wykorzystywania jest zazwyczaj złym wyborem
63 proc. Polaków używa mediów społecznościowych w godzinach pracy minimum raz w tygodniu, blisko połowa - jednocześnie w celach służbowych i prywatnych - wynika z najnowszego raportu Pracuj.pl. Z kolei co trzeci badany przyznał, że przełożeni nie zgadzają się na korzystanie przez nich z tych mediów.
2021-05-20, 07:54
W najnowszym raporcie Pracuj.pl "Cyfrowa ewolucja kariery", autorzy wskazują, że tzw. social media stają się coraz ważniejszym narzędziem realizacji obowiązków zawodowych. Tłumaczą, że media społecznościowe mogą być zarówno wsparciem, jak i przeszkodą przy wykonywaniu obowiązków służbowych.
"Są źródłem wiedzy i podtrzymywania kontaktów, mogą inspirować i pomagać w znalezieniu pracy. Jednocześnie nieodpowiednio używane mogą rozpraszać i spowalniać wykonywanie obowiązków" - czytamy w opracowaniu.
Korzystanie w godzinach pracy jest zakazane
Powiązany Artykuł
Instagram przeciw hejtowi. Aplikacja przefiltruje dla nas wiadomości z mową nienawiści
Jak wynika z badania, niemal 2/3 Polaków w wieku produkcyjnym (63 proc.) przynajmniej raz w tygodniu korzysta z mediów społecznościowych w czasie pracy. Z kolei 15 proc. z badanych używa ich w tym czasie wyłącznie do celów służbowych, a blisko połowa - zarówno do celów służbowych, jak i prywatnych.
W badaniu podkreślono, że 35,5 proc. respondentów uważa, że w ich firmie korzystanie z mediów społecznościowych w godzinach pracy jest zakazane. Identyczna grupa badanych deklaruje, że nie sięga po nie w czasie obowiązków służbowych, a 16 proc. badanych oczekiwałoby takich zakazów w idealnym miejscu pracy. Kolejne 17,5 proc. nie otrzymało od kierownictwa informacji, jaki jest jego stosunek do kanałów społecznościowych.
REKLAMA
- Badanie wskazuje wyraźnie, że rozwój social media w naszym codziennym życiu ma wpływ na środowisko pracy. Dlatego stosunek pracodawcy do nich powinien być jasno określony, a także spójny z kulturą firmową. Jak pokazuje badanie, media społecznościowe bywają czasem po prostu ważnym narzędziem pracy. Dlatego pełny zakaz ich wykorzystywania współcześnie jest zazwyczaj złym wyborem. Pracodawca powinien natomiast jasno artykułować, do jakich celów pracownik powinien używać kanałów społecznościowych i z czego te zasady wynikają - tłumaczy Konstancja Zyzik z Grupy Pracuj.
Social media źródłem rekrutacji
Z badania wynika, że ankietowani najczęściej uważali media społecznościowe za dobre narzędzie do budowy różnorodnych relacji - utrzymania kontaktu ze współpracownikami i z klientami, a także szukania danych o firmach lub ofertach pracy. Rzadziej natomiast wskazywali jako dobre źródło bieżącej wiedzy o branży lub narzędzie poszerzania umiejętności.
Badacze zapytali Polaków, którzy deklarują wykorzystanie mediów społecznościowych służbowo, z jakich kanałów korzystali w pracy w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Ankietowani zadeklarowali, że wykorzystują:
- Facebook - 88 proc.;
- YouTube - 65 proc.;
- Instagram - 39 proc.;
- LinkedIn - 18 proc.;
- Twitter - 18 proc.
W raporcie zaznaczono, że kanały social media są także wykorzystywane przy rekrutacji. Na korporacyjnych profilach coraz częściej znaleźć można m.in. posty, grafiki i spoty promujące nowe rekrutowane stanowiska, markę pracodawcy czy poszczególne zalety zatrudnienia w danej firmie.
REKLAMA
Według badań Pracuj.pl 54 proc. Polaków szukających pracy sięga w trakcie przeglądania ofert po ogólne kanały społecznościowe. To drugie najważniejsze narzędzie poszukiwania miejsc zatrudnienia - po portalach z ofertami pracy, po które sięga 72 proc. respondentów.
PolskieRadio24.pl, PAP, DoS
REKLAMA