more_horiz
Gospodarka

Branża fintech rośnie w siłę. Technologia i zwinne podejście kluczem do sukcesu

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2021 15:00
Ostatni raport Światowego Forum Ekonomicznego/Deloitte przedstawia podsumowanie tego, jak krajobraz innowacji zmienił się w ciągu ostatnich lat. W raporcie stwierdzono, że fintechy napędzają tworzenie innowacji technologicznych, jednocześnie zmieniając oczekiwania co do jakości doświadczeń klienta. Prześwietlamy sektor fintech i kapitał, który się za nim kryje.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/ Wright Studio

Technologią finansową (fintech) określa się nowe technologie, które mają na celu usprawnienie i zautomatyzowanie dostarczania i korzystania z usług finansowych. W swojej istocie, fintech jest wykorzystywany do pomocy firmom, właścicielom firm i konsumentom w lepszym zarządzaniu ich operacjami finansowymi, procesami i życiem poprzez wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania i algorytmów, które są uruchamiane na komputerach i, coraz częściej, w smartfonach.

Słowo fintech jest połączeniem słów "technologia finansowa". Zgodnie z opracowanym przez EY wskaźnikiem 2017 Fintech Adoption Index, jedna trzecia konsumentów korzysta z co najmniej dwóch lub więcej usług fintech, a konsumenci ci są również coraz bardziej świadomi tego, że fintech jest częścią ich codziennego życia.

Od czasu rewolucji internetowej i rewolucji mobilnego internetu/smartfonów technologia finansowa gwałtownie się rozwinęła, a fintech, który pierwotnie odnosił się do technologii komputerowej stosowanej na zapleczu banków lub firm handlowych, obecnie opisuje szeroką gamę interwencji technologicznych w finanse osobiste i komercyjne. Fintech obejmuje również rozwój i wykorzystanie kryptowalut, takich jak bitcoin. Podczas gdy ten segment fintech może być najbardziej widoczny na pierwszych stronach gazet, wielkie pieniądze nadal leżą w tradycyjnym globalnym sektorze bankowym z jego kapitalizacją rynkową wynoszącą wiele bilionów dolarów.


Liczba firm z sektora fintech założonych w latach 2008-2017. Źródło: Deloitte Liczba firm z sektora fintech założonych w latach 2008-2017. Źródło: Deloitte


Startupy fintech otrzymały 17,4 miliarda dolarów finansowania w 2016 roku i były na dobrej drodze do przekroczenia tej sumy pod koniec 2017 roku. Eksperci z CB Insights naliczyli na świecie 26 fintechowych jednorożców globalnie wycenianych na 83,8 miliarda dolarów. Ta sama firma podała, że do końca 2018 roku było 39 fintechowych jednorożców wspieranych przez VC o wartości 147,37 miliarda dolarów. A to tylko wierzchołek góry lodowej.

Czytaj także:
start-up startup 1200.jpg
Innowacyjne polskie firmy potrzebują kapitału. Rekordowy rok startupów

W Ameryce Północnej powstaje większość fintechowych startupów, a Azja jest na drugim miejscu. Globalne finansowanie fintech osiągnęło nowy rekord w pierwszym kwartale 2018 roku, do czego przyczynił się znaczny wzrost liczby transakcji w Ameryce Północnej. Azja, która może prześcignąć Stany Zjednoczone w transakcjach fintech, również odnotowała wzrost aktywności.

Niektóre z najbardziej aktywnych obszarów innowacji fintech obejmują według Investopedii dziedziny takie jak:

  • Kryptowaluty i cyfrowa gotówka.
  • Technologia blockchain, w tym Ethereum, technologia rozproszonej księgi (DLT), która przechowuje zapisy w sieci komputerów, ale nie ma centralnej księgi.
  • Inteligentne kontrakty, które wykorzystują programy komputerowe (często wykorzystujące blockchain) do automatycznej realizacji umów między kupującymi i sprzedającymi.
  • Otwarta bankowość, koncepcja, która opiera się na blockchainie i zakłada, że strony trzecie powinny mieć dostęp do danych bankowych, aby budować aplikacje, które tworzą połączoną sieć instytucji finansowych i dostawców zewnętrznych. Przykładem może być narzędzie do zarządzania pieniędzmi typu "wszystko w jednym" - Mint.
  • Insurtech, dąży do wykorzystania technologii w celu uproszczenia i usprawnienia branży ubezpieczeniowej.
  • Regtech, którego celem jest pomoc firmom świadczącym usługi finansowe w spełnianiu wymogów zgodności z przepisami branżowymi, zwłaszcza tymi dotyczącymi przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy i protokołami Poznaj Swojego Klienta, które zwalczają oszustwa.
  • Robo-doradcy, wykorzystują algorytmy do automatyzacji doradztwa inwestycyjnego w celu obniżenia jego kosztów i zwiększenia dostępności.
  • Unbanked/underbanked, usługi, które mają na celu obsługę osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji lub o niskich dochodach, które są ignorowane lub nieobsługiwane przez tradycyjne banki lub firmy świadczące główne usługi finansowe.
  • Bezpieczeństwo cybernetyczne - firmy zajmujące się cyberprzestępczością i zdecentralizowanym przechowywanie danych, oraz bezpieczeństwem cybernetycznym.

Przyszłość branży fintech i bankowości leży we wdrażaniu zwinnych technologii i wzmacnianiu bezpieczeństwa danych. W erze cyfrowej kluczowe staje się sprostanie wymaganiom klientów nastawionych na technologię i nadążanie za postępem technologicznym, aby pozostać konkurencyjnym.

PolskieRadio24.pl/ Investopedia/ Deloitte/ mib


Zobacz więcej na temat: GOSPODARKA wiadomości fintech
X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem