X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Pokazy handlowe pod lupa UOKiK. Urząd chce zakazać sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2021 11:56
Zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy i przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy - to niektóre propozycje legislacyjne prezesa UOKiK, o których poinformował urząd. Projekt dotyczy pokazów handlowych.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock.com / MOZCO Mateusz Szymanski

"Przygotowaliśmy projekt przepisów, które w systemowy sposób wyeliminują z rynku dużą część nieuczciwych praktyk, do których dochodzi podczas pokazów handlowych" - poinformował prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny we wtorkowym komunikacie.

Skargi płyną z sanatoriów, hoteli i "pokazowych wycieczek"

Jak wynika z informacji prasowej UOKiK, do urzędu co roku trafia kilkaset skarg na nieuczciwe praktyki podczas pokazów handlowych organizowanych np. w hotelach, sanatoriach czy w czasie wycieczek.


oszustwo internet shutterstock 1200x660.jpg
UOKiK ostrzega: uwaga na SMS-y od oszustów czyhających na nasze konta bankowe

Pokazy najczęściej dla seniorów

"Takie sygnały mieliśmy nawet, gdy tego typu imprezy były nielegalne w związku z obowiązującymi z powodu pandemii obostrzeniami, w tym zakazem zgromadzeń powyżej 5 osób. Na pokazy zapraszani są przeważnie seniorzy, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów, kuszeni np. bezpłatnymi badaniami, prelekcją o zdrowym stylu życia, rabatami do hoteli, a ostatnio także darmowymi pulsoksymetrami" – napisano w informacji UOKiK.

Ceny na pokazach wyższe od rynkowych, brak informacji o możliwości odstąpienia od umowy

Wynika z niej, że telemarketerzy często nie uprzedzają seniorów, że spotkanie będzie miało charakter handlowy. Na pokazach sprzedawane są np. garnki, pościel, urządzenia do masażu, maty, odkurzacze, abonamenty medyczne – zwykle po cenach znacznie wyższych niż rynkowe. Nierzadko naruszane są przy tym prawa konsumentów m.in. do pełnej i rzetelnej informacji czy do odstąpienia od umowy.

Ostrzeżenia przed pokazami nie wystarczą, trzeba zaostrzyć prawo

- Od lat walczymy z przedsiębiorcami stosującymi nieuczciwe praktyki rynkowe na pokazach. Regularnie ostrzegamy również konsumentów przed pułapkami czyhającymi na pokazach i edukujemy ich na temat przysługujących im praw. Widzimy jednak, że potrzeba także zmian prawnych, które w systemowy sposób wyeliminują z rynku dużą część nieprawidłowości i ochronią konsumentów, szczególnie seniorów, przed nieuczciwymi praktykami – przekazał prezes UOKiK.

Jak wynika z komunikatu, propozycje zmian chroniących seniorów zostały już wpisane do harmonogramu prac legislacyjnych rządu. PAP, jk

Czytaj także

Jak bronić się przed "metodą na wnuczka" i zakupami podczas pokazu? Ekspert wyjaśnia

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 17:53
Na co powinni zwracać uwagę seniorzy, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk różnego rodzaju "handlowców" czy akwizytorów podczas pokazów lub prezentacji, mówi w radiowej Jedynce Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Ograniczyć patologię". Tomasz Chróstny o działaniach UOKiK wobec nieuczciwych handlowców

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2021 18:05
- Zaproponowaliśmy m.in. zakaz świadczenia usług finansowych podczas wycieczek i pokazów, podczas których jest przekonanie konsumenta do tego, by w drodze zakupił produkty, wielokrotnie dostępne w niższej cenie, natomiast usługi finansowe w postaci pożyczek są bardzo kosztowne dla konsumentów - mówił w Polskim Radiu 24 Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK broni interesów klientów Orange. Chodzi o dodatkowo naliczane opłaty

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2021 11:48
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko Orange Polska w sprawie nieprawidłowości związanych z aktywacją płatnych usług oferowanych i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez podmioty trzecie dla abonentów tej firmy telekomunikacyjnej.
rozwiń zwiń