Handel, przemysł i mikrofirmy najmniej zadowolone z pracy zdalnej. Nowe badanie

2021-06-18, 09:55

Handel, przemysł i mikrofirmy najmniej zadowolone z pracy zdalnej. Nowe badanie
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock/ Rawpixel.com

Przedsiębiorcy częściej niż pracownicy źle oceniają jakość pracy zdalnej - wynika z badań dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Zdaniem co trzeciego pracodawcy i co piątego pracownika przynosi ona gorsze efekty. Najmniej zadowoleni z home office są handel, przemysł i mikrofirmy.

Według badania Keralla Research na zlecenie BIG InfoMonitor przedstawiciele mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oceniający pracę zdalną, głównie z punktu widzenia jej wpływu na biznes, w zdecydowanej większości nie mają do niej zastrzeżeń. Ponad połowa uważa, że efektywność pracowników świadczących pracę z domu jest taka sama jak w biurze, a 7 proc. jest zdania, że się poprawiła.

Powiązany Artykuł

Aprodukcja_1.jpg
Gowin: pandemia pokazała potencjał polskiej gospodarki

Wiele zależy od wielkości firmy - im większa, tym lepsze postrzeganie pracowników działających z domu. W grupie średnich przedsiębiorstw (od 50 do 249 pracowników) neutralnie lub pozytywnie wypowiada się o nich 68 proc. pytanych, a wśród mikrofirm, zatrudniających do 9 osób, deklaruje tak połowa.

Dla połowy badanych "jest nieźle"

Z punktu widzenia branż, najbardziej zadowolone z możliwości home office jest budownictwo i transport, a najbardziej zawiedziony handel i przemysł. Jedna trzecia przedstawicieli przedsiębiorstw wskazuje na pogorszenie wydajności pracowników wykonujących obowiązki z domu. Częściej niezadowolone są najmniejsze biznesy (41 proc.) oraz przedstawiciele handlu i przetwórstwa przemysłowego, gdzie negatywne zdanie ma niemal połowa.


53 proc. osób aktywnych zawodowo potwierdziło wykonywanie pracy poza siedzibą firmy w badaniu ARC Rynek i Opinia BIG InfoMonitor. Na pytanie czy wykonując obowiązki służbowe z domu "są mniej, bardziej czy równie efektywni, jak pod okiem szefa", nie potrafił odpowiedzieć co czwarty pracownik. Ponad połowa deklaruje, że "jest nieźle", z czego 39 proc. uważa, że pracują "tak samo dobrze jak w siedzibie firmy", a 13 proc. - że lepiej.

Z kolei 22 proc. wobec 33 proc. wskazań pracodawców zauważa, że ich efektywność się pogorszyła. Bardziej samokrytyczne są kobiety, których według badania w pracy zdalnej jest mniej niż mężczyzn (odpowiednio 51 proc. i 55 proc.). O spadku jakości pracy zdalnej częściej niż inni mówią też osoby z wykształceniem wyższym i pochodzący z miast liczących od 200 do 499 tys. osób.

18 proc. non-stop podłączonych do telefonu

Badania pokazują ponadto, że wykonujący obowiązki zawodowe w ramach home office potrafią oddzielić pracę od wypoczynku podczas dni wolnych - deklaruje tak 39 proc. respondentów majowego sondażu BIG InfoMonitor i BIK wśród pracowników Grupy BIK.


Blisko 44 proc. ankietowanych przyznaje, że "choć ich to męczy, czasami sprawdzają firmową pocztę". Z kolei 18 proc. jest niemal non-stop podłączonych do telefonu czy laptopa i nie wie jak, się tego oduczyć.

- Nasze dotychczasowe doświadczenia pokazują, że zdecydowana większość pracowników ma wobec modelu pracy zdalnej pozytywny stosunek i nie chciałaby w 100 proc. powrotu do siedziby firmy - podsumował Grzegorz Zakrzewski, dyrektor departamentu zasobów ludzkich Grupy BIK.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej