Rozpoczęła się przebudowa dworca kolejowego w Siedlcach
Dworzec kolejowy w Siedlcach zmieni swoje oblicze. Właśnie rozpoczęła się jego przebudowa. Plac budowy został przekazany wykonawcy. Budynek dworca zmieni się zarówno z zewnątrz, jak i od wewnątrz. Przebudowa będzie kosztowała prawie 19 milionów złotych.
2021-07-19, 13:05
Siedlecki dworzec ma swoją historię sięgającą drugiej połowy dziewiętnastego wieku, kiedy to na tym terenie powstawały linie kolejowe, które łączyły to miasto między innymi z Małkinią. Co ciekawe, miejsce, w którym znajduje się dworzec początkowo było poza samymi Siedlcami. Jednak rozbudowa miasta na przestrzeni lat spowodowała, że dziś jest bardzo blisko centrum tej miejscowości.
Przedwojenny budynek został całkowicie spalony w 1944 roku przez Niemców, którzy bronili się w mieście przez wojskami Armii Czerwonej prącymi na zachód. Po wojnie wybudowano nowy gmach, który obsługuje podróżnych do dzisiaj. W 1999 roku został on przebudowany. Wtedy powstała między innymi antresola.
Powiązany Artykuł
Komisja Europejska przyznała Polsce pieniądze na projekty kolejowe. Wiemy o jakie miasta chodzi
Stacja, która znajduje się na międzynarodowej trasie z Berlina do Moskwy, obsługuje około 6 tysięcy pasażerów w ciągu doby. Obsługiwany jest tu przede wszystkim ruch regionalny. Są też między narodowe połączenia do stolicy Rosji, czy krajowe do Bydgoszczy, Szczecina i Warszawy.
Dworzec na miarę XXI wieku
Kolejarze zapowiadają, że po przebudowie wygląd dworca znacznie się zmieni. Elewacja budynku zostanie poddana kompleksowej renowacji – rozebrane zostaną występujące wtórne nawarstwienia, a pierwotne formy profili - gzymsy i balustrady, zostaną zrekonstruowane. Odtworzone będą osie okienne. Wykonana zostanie również termomodernizacja elewacji przy wykorzystaniu technologii ściany trójwarstwowej. Pojawi się zewnętrzna okładzina ceglana, a miejscowo elewacja wykończona zostanie patynowaną blachą tytan-cynk. W ten sam sposób wykończone zostaną też świetliki i attyki.
Na nowo zagospodarowany zostanie teren przed dworcem. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych i miejsc krótkiego postoju. Zamontowane zostaną ławki i kosze.
REKLAMA
Zmieni się również wnętrze obiektu. Dzięki modyfikacji dotychczasowego układu funkcjonalnego, w budynku powstanie duża przestrzeń dla obsługi podróżnych. W zachodnim skrzydle budynku wyburzone zostaną ściany i część stropów, dzięki czemu powstanie dwukondygnacyjne pomieszczenie pełniące funkcję poczekalni z antresolą komunikacyjną na piętrze. Na parterze zlokalizowane będą ogólnodostępne toalety i pomieszczenia na kasy biletowe. Z holu głównego zaprojektowane zostały wejścia do przyległych lokali komercyjnych. Pomieszczenia na punkty handlowo-usługowe znajdą się zarówno na parterze, jak i na piętrze dworca. O przyjeżdżających i odjeżdżających pociągach będą informować nowe wyświetlacze i komunikaty głosowe wygłaszane wewnątrz budynku.
Dzięki inwestycji budynek będzie dostosowany do obsługi wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Znikną dotychczasowe bariery architektoniczne i pojawią się nowe udogodnienia, takie jak ścieżki prowadzące i mapy dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowana zostanie też winda. Przywrócona będzie oryginalna szerokość korytarzy, a schody zostaną poszerzone, co wpłynie na polepszenie warunków komunikacji wewnątrz budynku.
Inwestycja prowadzona jest w ramach programu dworcowego, który zakłada modernizację prawie dwustu tego typu obiektów w całym kraju.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md
REKLAMA
REKLAMA