Wypijamy hektolitry piwa rocznie. Eksperci alarmują: rośnie spożycie alkoholu, również wśród nastolatków

Przeciętnie każdy Polak w wieku powyżej 15 lat wypija 136 l piwa rocznie, czyli 272 półlitrowych puszek, co oznacza spożycie ponad 5 kg etanolu. 55 proc. etanolu, który trafia do organizmu polskiego społeczeństwa pochodzi właśnie z piwa - wynika z najnowszego raportu Instytutu Jagiellońskiego "Polska zalana piwem".

2021-07-29, 09:11

Wypijamy hektolitry piwa rocznie. Eksperci alarmują: rośnie spożycie alkoholu, również wśród nastolatków
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: momente/Shutterstock.com

- Europa jest najbardziej zalkoholizowanym kontynentem na świecie, a Polska nie ustępuje w tej statystyce innym krajom - mówi dr Katarzyna Obłąkowska, socjolog i współautorka raportu "Polska zalana piwem. Analiza ewolucji modelu spożycia alkoholu w Polsce - przyczyny i skutki".

Powiązany Artykuł

alkohole 1200 f.jpg
Krajowa Izba Gospodarcza chce sprzedaży alkoholu przez internet

Dodaje, że Polacy stali się już europejskim liderem w piciu piwa.

Ponad 5 l czystego alkoholu na głowę

- Od 30 lat obserwujemy wzrost spożywania piwa w Polsce i ten fakt wygenerował wzrost ilości czystego alkoholu spożywanego per capita (na osobę) - podkreśla dr Obłąkowska.

Z danych PARPA wynika, że w 1992 r było to 38,6 l na osobę a w 2019 - do 97,1 l na osobę. Statystycznie każdy Polak wypija rocznie 194 puszki/butelki piwa o pojemności 0,5 l.

REKLAMA

Jak informuje raport, piwo odpowiada za spożycie 5,34 l czystego alkoholu na głowę statystycznego Polaka rocznie, podczas gdy wyroby spirytusowe za 3,7 l, a wina i miody pitne za 0,74 l.

- Szczególnie przemysł piwny wkłada wiele wysiłku, aby tworzyć wokół spożycia alkoholu aurę atrakcyjności i rozrywki, ukrywając, zresztą bardzo skutecznie, wszelkie negatywne aspekty picia - podkreśla dr Artur Bartoszewicz, ekonomista ze Szkoły Głównej Handlowej, współtwórca opracowania.


Piwo to też alkohol

Karygodne - zdaniem autorów raportu - jest umożliwienie browarom sponsoringu prestiżowych imprez sportowych, co w efekcie prowadzi do skojarzenia picia piwa, szczególnie przez młodych ludzi, z tężyzna fizyczną, zdrowiem, osiąganiem sukcesów i popularnością. Jak wskazują dane, to po piwo młodzież sięga najczęściej i to właśnie ono jest napojem inicjacji alkoholowej nastolatków. Następuje ona już w wieku 12-13 lat.

W opinii dr. Bartoszewicza niepokojącym sygnałem jest, że większość polskiego społeczeństwa nie identyfikuje piwa z alkoholem. Tylko 46 proc. dorosłej populacji postrzega je w ten sposób. Polacy utożsamiają alkohol z wyrobami spirytusowymi (wódka, whisky).

REKLAMA

Eksperci podkreślają, że piwo to też alkohol. Ich sprzeciw budzi fakt, że jedynie producenci piwa mogą reklamować swoje wyroby, co umożliwiły zapisy ustawowe wprowadzone w 2001 roku. Reklama innych napojów alkoholowych jest zakazana.

- Alkohol etylowy, bez względu na rodzaj spożywanego trunku, ma takie samo działanie na organizm człowieka. Choć piwo często, również w reklamach, jest prezentowane jako napój orzeźwiający, socjalizujący i poprawiający nastrój, to w rzeczywistości jego nadmierne picie, jak każdego alkoholu, prowadzi do uzależnienia a przez to rozpadu relacji, schorzeń psychicznych i somatycznych” - tłumaczy dr Bartoszewicz.


Cała produkcja na krajowy rynek

Kolejnym elementem, który przekłada się na rosnące wskaźniki picia piwa przez Polaków, jest duży wzrost jego produkcji. W 2005 r. browary w Polsce wyprodukowały 31,6 mln hektolitrów piwa, zaś w 2019 r. - już 40,4 mln hl. Prawie cała produkcja przygotowywana jest na krajowy rynek. W 2020 r. piwo stanowiło 86,6 proc. wolumenu sprzedaży napojów alkoholowych.

Zdaniem ekspertów polskie sklepy zalane są tanim, mocnym piwem wytwarzanym przez duże koncerny z zagranicznym kapitałem. Piwo z rodzimych browarów lokalnych (piwa kraftowe) - to zaledwie 3,5 proc. ogólnej sprzedaży detalicznej piwa.

REKLAMA

Wśród zaleceń mających prowadzić do zmiany obecnej alarmującej sytuacji naukowcy wskazują m.in. zrównanie akcyzy wobec wszystkich typów napojów alkoholowych i uzależnienie jej wysokości od ilości etanolu bez względu na rodzaj produktu, który go zawiera.

Rekomendują też zmianę przepisów prawa w zakresie dopuszczalności reklamy napojów alkoholowych ukierunkowaną na zapewnienie ochrony nieletnim, a także szeroką akcję edukacyjną dla tej grupy.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej