Lepszy dostęp kolei do portów. Powstanie projekt modernizacji kolejnego odcinka magistrali węglowej
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na projekt modernizacji fragmentu linii kolejowej numer 131 z Nakła Śląskiego do Kaliny niedaleko Częstochowy. Inwestycja ta jest częścią jednego z największych projektów modernizacyjnych na polskiej kolei. Celem jest ułatwienie transportu pasażerskiego i towarowego na Śląsku, a także ułatwienie komunikacji między tym regionem a polskimi portami na Wybrzeżu.
2021-09-03, 12:46
Przebudowa i modernizacja tej linii oznacza między innymi duże zmiany dla mieszkańców Aglomeracji Śląskiej i całego regionu. Wstępne plany zakładają między innymi przebudowę torowiska, a także modernizację przystanków na tej trasie. Według założeń, dopuszczalna prędkość pociągów pasażerskich na tej trasie wyniesie 140 kilometrów na godzinę, a pociągów towarowych - 120 kilometrów na godzinę.
Powiązany Artykuł

Polacy masowo podróżują koleją. W lipcu odnotowano rekordowy wzrost liczby pasażerów
Wyłoniony w przetargu wykonawca ma między innymi opracować dokumentację i wszystkie szczegółowe plany. Jego zadaniem będzie także przygotowanie dokumentów, które będą niezbędne do uzyskania ostatecznych pozwoleń na wykonanie prac.
Modernizacja jest ważna dla poprawy przewozów towarowych w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zostanie wymienione kilkadziesiąt kilometrów torów i sieci trakcyjnej.
Dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym zwiększy się przepustowość linii – będzie mogło sprawnie kursować więcej pociągów. Zaplanowano również budowę i przebudowę wielu obiektów inżynieryjnych, między innymi wiaduktów kolejowych.
Przebudowa kolejowej infrastruktury
PLK podpisały we wrześniu 2019 roku dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie robót na ponad 100 km odcinku linii: Kalina (Herby Nowe) - Rusiec Łódzki
- Zduńska Wola Karsznice. Po pracach projektowych wykonawcy rozpoczęli roboty, które zakończą się w połowie 2023 r. Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią zwiększenie maksymalnej prędkości. Pod koniec zeszłego roku PKP PLK podpisały podobną umowę na modernizację innego odcinek tej trasy z Chorzowa do Nakła Śląskiego. W tym przypadku plany także zakładają przebudowę peronów – zostaną zmodernizowane i wydłużone. Kolejarze położą także nowe torowisko, by pociągi mogły rozwinąć większą prędkość.
W przypadku linii z Nakła Śląskiego do Kaliny, planowane zakończenie prac projektowych powinno nastąpić w połowie 2023 roku. W kolejnych latach będzie możliwa realizacja robót budowlanych.
Modernizacja odcinków magistrali węglowej została podzielona na kilka odcinków: Chorzów Batory-Nakło Śląskie, Nakło Śląskie–Kalina, Kalina–Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md