more_horiz
Gospodarka

Z telefonów komórkowych korzysta 96 proc. dorosłych Polaków. Dla większości to także aparat fotograficzny i budzik

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2021 06:51
Z telefonów komórkowych korzysta dziś 96 proc. dorosłych Polaków. Zdecydowana większość używa smartfona, a więcej niż co piąta osoba klasycznego telefonu komórkowego - wynika z badań CBOS. Wybór urządzenia jest silnie zdeterminowany wiekiem respondentów.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock/ Rawpixel.com

Z badań "Telefony komórkowe czy smartfony?" wynika, że przez ostatnie cztery lata znacznie przybyło użytkowników smartfonów (wzrost o 21 punktów procentowych) i jednocześnie ubyło posiadaczy klasycznych telefonów komórkowych (spadek o 21 pkt. proc.).

karta sim 1200.jpg
Zmiana zasad zwrotu pieniędzy z niewykorzystanych kart pre-paid, Zobacz, co proponuje UOKiK

Jak podaje Centrum Badania Opinii Społecznej, najwięcej respondentów korzysta wyłącznie ze smartfonów (70 proc.). Do jednej piątej zmniejszył się odsetek korzystających tylko z klasycznych telefonów komórkowych (21 proc.). Grupa użytkowników obu urządzeń jednocześnie (5 proc.) również zmalała w porównaniu z poprzednim pomiarem. Odnotowano także dwukrotny spadek odsetka badanych niekorzystających z klasycznego telefonu komórkowego i smartfona w ogóle (4 proc.).

Wyróżniają się uczniowie i studenci

Jak wynika z danych CBOS, podczas wcześniejszego badania, przeprowadzonego w roku 2017, tylko ze smartfonów korzystało 49 proc. respondentów, tylko z klasycznego telefonu komórkowego - 34 proc. Z obydwu urządzeń jednocześnie korzystało 9 proc., a deklarujących niekorzystanie z telefonu komórkowego było 8 proc.

W najnowszym komunikacie zwrócono uwagę, że wybór mobilnego urządzenia służącego przede wszystkim do komunikacji jest silnie zdeterminowany wiekiem respondentów. Im młodsi użytkownicy, tym częściej posiadają smartfony, zaś im starsi, tym więcej wśród nich zwolenników klasycznych telefonów komórkowych. W grupie badanych 65+ jest mniej osób korzystających ze smartfona (36 proc.) niż z telefonu komórkowego (64 proc.).

Jak wskazano w raporcie, wśród posiadaczy smartfonów najbardziej wyróżniają się uczniowie i studenci (100 proc.), pracownicy administracyjno-biurowi (94 proc.) oraz kadra i specjaliści z wyższym wykształceniem (93 proc.).

″Korzystanie z urządzeń komunikacji mobilnej zależy od wykształcenia respondentów. Osoby z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (47 proc.) i zasadniczym zawodowym (33 proc.) częściej niż inni używają klasycznych telefonów komórkowych. Zaś osoby legitymujące się wykształceniem średnim (81 proc.) lub wyższym (89 proc.) są w znacznej większości posiadaczami smartfonów″ - czytamy we wnioskach z badania.

Mobilne telefony również do rozrywki

Z informacji CBOS wynika, że użytkownicy telefonów komórkowych i smartfonów wykorzystują te urządzenia przede wszystkim do rozmów (99 proc.) i komunikacji przy użyciu SMS-ów (84 proc.). Zdecydowana większość korzysta z funkcji aparatu fotograficznego (72 proc.), możliwości przeglądania stron internetowych (63 proc.) oraz zegarka i budzika (62 proc.).

"Ponad połowa badanych używa komunikatorów typu Messenger, WhatsApp (58 proc.), sprawdza pogodę (58 proc.), korzysta z map lub nawigacji (55 proc.), a także posługuje się mobilnym kalendarzem lub terminarzem (52 proc.). Co drugi respondent za pośrednictwem swojego urządzenia wysyła i odbiera e-maile (51 proc.), nagrywa filmy wideo (51 proc.) oraz obsługuje swoje konta w serwisach społecznościowych (50 proc.)" - czytamy w raporcie.

Posiadacze mobilnych telefonów wykorzystują je również do rozrywki - słuchają na nich muzyki (43 proc.) i oglądają wideo (36 proc.). Więcej niż co trzeci ankietowany załatwia różne sprawy przez internet przy użyciu telefonu, np. robi zakupy albo dokonuje rezerwacji (35 proc.).

Wśród nowych funkcji - mObywatel

Jak informuje CBOS, podczas tegorocznego badania po raz pierwszy zapytano ankietowanych o to, czy korzystają z funkcji łączenia swoich telefonów z innymi urządzeniami np. ze smartwatchem/smartbandem, smart TV czy samochodem. Okazuje się, że 3 na 10 badanych wykorzystuje swój telefon do tego typu synchronizacji (29 proc.).

Wśród nowych funkcji, o które zapytano użytkowników komórek i smartfonów, znalazła się również rządowa aplikacja mObywatel, czyli cyfrowy portfel na dokumenty i usługi, w którym znajduje się m.in. wirtualny dowód osobisty, prawo jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu, legitymacja szkolna i studencka, Karta Dużej Rodziny, bilety oraz Unijny Certyfikat COVID i recepty. Korzystanie z aplikacji mObywatel zadeklarowało 16 proc. dorosłych Polaków.

PR24.pl, PAP, DoS

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem