X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Centra handlowe "wracają do gry". Rośnie liczba klientów, którzy wydają więcej niż przed pandemią

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2021 16:30
Po ostatnim lockdownie odwiedzalność centrów handlowych rośnie, choć nadal jest niższa niż w 2019 r.; jednocześnie obroty zbliżają się do poziomów sprzed pandemii, a średnie wydatki osób odwiedzających centra handlowe są nawet wyższe - wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH).
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: eldar nurkovic/Shutterstock

Według raportu PRCH za I półrocze br. rynek centrów handlowych nadrabia straty po lockdownach.

W centrach nadal mniej klientów niż w 2019 r., ale więcej niż w 2020 r.

W maju i czerwcu poziomy odwiedzalności centrów handlowych były niższe o odpowiednio 15 proc. i 8 proc. w porównaniu do 2019 r., jednak wyższe niż w analogicznych miesiącach w 2020 r.: o odpowiednio 27 proc. i 16 proc.

Obroty też wracają do poziomów sprzed pandemii

W okresie maj - czerwiec 2021 roku obroty były zbliżone do poziomów sprzed pandemii – w maju osiągnęły 100 proc., a w czerwcu 96 proc. obrotów z czerwca 2019 r.

Jak wskazano w raporcie, niektóre branże, jak rozrywka i gastronomia, które z powodu lockdownów były zamknięte dłużej i nie mogły działać, w pierwszej połowie 2021 r. nie wróciły do poziomu obrotów z 2019 r.

Zdaniem dyrektora zarządzającego Polskiej Rady Centrów Handlowych Krzysztofa Poznańskiego, szybki powrót klientów do zakupów stacjonarnych w centrach handlowych świadczy o ich przywiązaniu do tych obiektów.

Klienci korzystają z e-handlu, ale nie zapominają o stacjonarnych zakupach

- Przyspieszenie rozwoju handlu internetowego w czasie pandemii, które spowodowało, że wielu widziało przyszłość centrów handlowych w czarnych barwach, gwałtownie wyhamowało, a wyniki sprzedaży w galeriach handlowych wróciły do tych sprzed pandemii. E-commerce będzie się rozwijał, ale wiemy już dziś, że powinien być w symbiozie z handlem stacjonarnym, bo oba te kanały sprzedaży potrzebują siebie wzajemnie do dalszego rozwoju – powiedział Poznański.

1200 spis komputer kobieta free.jpg
Rynek e-commerce w Polsce. Jego wartość wynosi już 100 mld zł, ale nie jest wolny od problemów

Klientów w centrach trochę mniej, ale wydają więcej niż przed pandemią

 Dodał, że odwiedzalność centrów handlowych rośnie z miesiąca na miesiąc, obserwowana jest też wyższa konwersja niż przed pandemią, czyli średnie wydatki osób odwiedzających centra handlowe, co łagodzi mniejszą frekwencję odwiedzających.

- Klienci realizują odłożone potrzeby zakupowe i wydają więcej pieniędzy podczas jednej wizyty w centrum handlowym – podsumował Poznański.

Ożywia się też rynek nieruchomości komercyjnych - inwestorzy kupują więcej obiektów handlowych

Z raportu wynika także, że w pierwszym półroczu br. inwestorzy wydali na zakup wszystkich nieruchomości komercyjnych, takich jak obiekty handlowe, biura i magazyny o około 30 proc. mniej niż rok wcześniej.

Polska handlowa coraz bardziej zbliżona do europejskiej

Według raportu poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce jest zbliżony do średniej europejskiej i wynosi 328 mkw. powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców. Po zakończeniu trwających inwestycji prognozowany wskaźnik ma wynieść 341 mkw.

sklep zakupy 1200.jpg
Pandemia zmieniła nasze zwyczaje zakupowe. To nie pomaga mniejszym sklepom

Połowa sieci handlowej w 8 największych aglomeracjach

Ok. 56 proc. podaży powierzchni handlowej zlokalizowana jest w 8 największych aglomeracjach w Polsce, przy czym przez ostatnie 20 lat ten udział uległ istotnemu zmniejszeniu z 76 proc. podaży notowanej w 2000 r.

W tym samym czasie udział zasobów powierzchni handlowej w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców wzrósł z 14 proc. do 33 proc., zaś w grupie miejscowości z populacją poniżej 100 tys. osób udział wzrósł z 6 proc. na koniec 2000 r. do 20 proc. na koniec I połowy bieżącego roku - podano.

Raport PRCH powstał we współpracy z ekspertami z BNP Paribas Real Estate Poland, Cushman & Wakefield, GfK, METRO Properties oraz Savills.

PAP, jk

Czytaj także

Analiza: pandemia przyspieszyła polski e-handel. Zobacz, jaką osiągnie wartość w ciągu 5 lat

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2021 15:10
Rynek e-commerce w Polsce w ciągu pięciu lat osiągnie wartość 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o 12 proc. - wynika z analizy ekspertów PwC. Najszybciej ma rosnąć sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koronawirus a handel: mniejsza sprzedaż w stacjonarnych sklepach, rosnąca w internecie

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2021 11:40
Koronawirus wciąż odciska swoje piętno na handlu - z jednej strony nadal obniża wartość sprzedaży w placówkach handlowych, z drugiej - kupujemy więcej w internecie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych i dostawczych

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2021 11:00
Rynek sprzedaży samochodów związany jest ściśle z sytuacją epidemiczną. Jak COVID-19 wpłynął na sprzedaż samochodów ciężarowych i osobowych? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy reagują na znoszenie covidowych obostrzeń – rośnie konsumpcja. Po raz pierwszy od początku pandemii

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2021 13:36
Obserwowany w maju spadek wartości środków trzymanych przez gospodarstwa domowe w bankach to efekt silnego wzrostu konsumpcji po zniesieniu obostrzeń - ocenił Jakub Rybacki z Polskiego Instytut Ekonomicznego.
rozwiń zwiń