Ryby na polskich stołach. Śledź wciąż niepokonany, choć doceniamy też mintaja
Spożycie ryb w Polsce z roku na rok rośnie. Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w tym roku wyniesie 14 kg na mieszkańca. Najchętniej jemy śledzie, mintaje i makrele.
2021-11-04, 09:36
W ostatnich kilku latach Polacy spożywają coraz więcej ryb i owoców morza. W 2017 roku statystyczny mieszkaniec naszego kraju zjadał ich przeciętnie 12,92 kg rocznie; w 2018 r. - 13,02 kg; w 2019 r. - 13,11 kg; w 2020 r. - 13,33 kg.
Powiązany Artykuł
"Każdy z nas, co roku wyrzuca ok. 173 kg jedzenia". Znamy wyniki unijnych badań
Taka tendencja powinna cieszyć, warto jednak zaznaczyć, że - zgodnie z raportem Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza, obejmującym 25 krajów - Polska wciąż znacząco odbiega od liderów rankingu takich jak m.in. Portugalia, w której zjada się 57 kg ryb na głowę rocznie, czy Hiszpania ze spożyciem 39 kg na osobę.
Możemy liczyć na wzrost spożycia ryb
Pomimo dość skromnego na tle całego kontynentu spożycia ryb, większość z nas deklaruje, że chciałaby jeść ich więcej. Taką odpowiedź w badaniu The Seafood Consumer Index podało ok. 76 proc. Polaków w wieku 20-34 lat oraz 86 proc. respondentów w grupie wiekowej 35-49 lat.
- Dane po trzecim kwartale wskazują, że w Polsce możemy liczyć na wzrost spożycia ryb w 2021 roku, ale kluczowy okaże się czwarty kwartał. Ostrożne prognozy mówią, że będzie to w sumie 14 kg ryb na mieszkańca - podkreślił Krzysztof Hryszko z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
REKLAMA
Niezmiennie od lat największą popularnością w Polsce cieszą się śledzie, których zjedliśmy w ubiegłym roku 2,73 kg na osobę. Na drugiej pozycji nadal jest mintaj, którego spożywaliśmy średnio w ubiegłym roku 2,04 kg. Na podium znalazła się też makrela ze spożyciem 1,16 kg na osobę, która wyprzedziła łososia (1,01 kg). Na kolejnych miejscach są szproty (1,09 kg), tuńczyki (0,68 kg) i dorsze (0,96 kg).
Makrela może zawojować talerze Polaków
W Polsce sporą popularnością cieszą się ryby przetworzone - w puszkach czy wędzone. Właśnie w tej postaci najczęściej kupujemy makrelę. Niedawno ruszyła kampania "Makrela SUPERDOBRA", która ma zachęcić do szerszego wykorzystywania tej ryby w diecie. Ambasadorem projektu jest szef kuchni i popularyzator zdrowego żywienia Jakub Kuroń.
- Makrela jest jedną z najczęściej spożywanych ryb w Polsce, ale głównie znana jest pod postacią wędzoną. Ta ryba ma wiele zalet i jako kucharz doceniam jej walory smakowe, jej uniwersalność i cenę. Tak jak makrela wędzona podbiła nasze serca, tak również świeża może zawojować talerze Polaków. Potrzebna jest przede wszystkim edukacja kulinarna, aby poznać zastosowanie świeżej makreli w kuchni – tłumaczy Jakub Kuroń.
Kampania "Makrela SUPERDOBRA" jest inicjatywą Holenderskiej Agencji Rybnej Nederlands Visbureau i jest realizowana dzięki Unii Europejskiej oraz Europejskiemu Funduszowi Morskiemu i Rybackiemu.
REKLAMA
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA