Kanał Sueski podnosi opłaty. Obawa o wzrost cen przewożonych towarów
Egipski Urząd Kanału Sueskiego (SCA) ogłosił, że w 2022 roku podniesie opłaty za przepłynięcie kanałem o 6 proc.
2021-11-10, 06:00
- Ta planowana podwyżka zostanie zastosowana od lutego przyszłego roku z wyłączeniem statków wycieczkowych i statków na skroplony gaz ziemny (LNG) - powiedział w czwartek przewodniczący SCA Osama Rabie.
Podkreślił on, że SCA pragnie stosować zrównoważoną i elastyczną strategię marketingową i cenową, która spełnia interesy urzędu i jego klientów.
Podwyżka się należy
Stwierdził, że podwyżka była przedmiotem szeroko zakrojonych analiz. Powołał się na prognozę Międzynarodowego Funduszu Walutowego, zgodnie z którą światowa gospodarka wzrośnie o 5,9 proc. w 2021 r. i 4,9 proc. w 2022 r.
Powiązany Artykuł
Wzrost PKB w strefie euro. Znamy prognozę banku inwestycyjnego
Rabie dodał, że MFW i Światowa Organizacja Handlu również oczekują dalszego wzrostu światowego ruchu handlowego i wzrostu popytu na transport morski, odpowiednio o 6,7 proc. w 2021 r. i 4,7 proc. w 2022 r., przewidując tym samym dalsze wysokie zyski dla firm żeglugowych.
REKLAMA
Przewodniczący SCA wyjaśnił, że utrzymanie opłat tranzytowych dla statków LNG jest następstwem ciągłego śledzenia najnowszych zmiennych w handlu morskim LNG.
Rabie zwrócił uwagę, że stabilizacja opłat tranzytowych dla statków wycieczkowych wynika głównie z faktu, że ten rodzaj statków został najbardziej dotknięty pandemią COVID-19 w porównaniu z innymi statkami.
Kanał Sueski, łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, został oficjalnie otwarty dla żeglugi międzynarodowej w 1869 r., służąc jako koło ratunkowe dla światowego handlu morskiego, ponieważ umożliwia statkom podróżowanie między Europą a Azją Południową bez konieczności opływania Afryki.
Obawy o inflację
Podniesienie opłat prawdopodobnie spowoduje dalszą presję inflacyjną na globalne łańcuchy dostaw. Około 12 proc. międzynarodowego handlu przepływa przez Kanał Sueski.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Samochody towarem deficytowym. ''Przemysłowi grozi zapaść, załamanie się łańcucha dostaw''
Dla przykładu, statek podobny do Ever Given, który utknął w kanale na początku tego roku, jest obecnie obciążany następującymi opłatami:
- 2560 USD za pilotaż
- 3000 dolarów opłaty portowej
- 700 USD opłaty portowe
- 6575 USD opłaty dla ministerstwa
- 2590 USD opłaty za cumowanie
- 100 USD opłaty za śmieci
- 14 150 USD holowniki eskortowe
- 10,360 USD opłaty za prąd
- 444,000 USD opłaty za Kanał Sueski
W sumie przepłynięcie kosztuje około 484 035 dolarów.
W ubiegłym miesiącu kanał odnotował najwyższy miesięczny tonaż w swojej historii, który wyniósł 112,1 mln ton. Łącznie w październiku przez kanał przepłynęło 1847 statków, o 14 proc. więcej niż rok temu.
Władze kanału również odnotowały rekordowe przychody w ostatnim roku finansowym, pomimo sześciodniowej blokady po tym, jak 220,000-tonowy Ever Given wpłynął w marcu na mieliznę. Przychody wzrosły do 5,84 mld dolarów w ciągu 12 miesięcy do 30 czerwca, ponieważ silny popyt na towary spowodował ożywienie w handlu.
REKLAMA
Firmy żeglugowe również skorzystały na tym odbiciu. Maersk, największa na świecie grupa żeglugi kontenerowej, odnotowała w tym tygodniu najbardziej zyskowny kwartał w swojej historii. Przewiduje ona również, że kryzys w globalnym łańcuchu dostaw będzie trwał jeszcze w przyszłym roku, a niedobory pracowników portowych i kierowców ciężarówek spowodują dodatkowe zakłócenia.
PolskieRadio24.pl/ Guardian/ DailyNewsEgipt/ mib
REKLAMA