Kanał Sueski podnosi opłaty. Obawa o wzrost cen przewożonych towarów
Egipski Urząd Kanału Sueskiego (SCA) ogłosił, że w 2022 roku podniesie opłaty za przepłynięcie kanałem o 6 proc.
2021-11-10, 06:00
- Ta planowana podwyżka zostanie zastosowana od lutego przyszłego roku z wyłączeniem statków wycieczkowych i statków na skroplony gaz ziemny (LNG) - powiedział w czwartek przewodniczący SCA Osama Rabie.
Podkreślił on, że SCA pragnie stosować zrównoważoną i elastyczną strategię marketingową i cenową, która spełnia interesy urzędu i jego klientów.
Podwyżka się należy
Stwierdził, że podwyżka była przedmiotem szeroko zakrojonych analiz. Powołał się na prognozę Międzynarodowego Funduszu Walutowego, zgodnie z którą światowa gospodarka wzrośnie o 5,9 proc. w 2021 r. i 4,9 proc. w 2022 r.
Powiązany Artykuł
![rating1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/217eacae-06b2-470c-84e6-ab32c311df81.jpg)
Wzrost PKB w strefie euro. Znamy prognozę banku inwestycyjnego
Rabie dodał, że MFW i Światowa Organizacja Handlu również oczekują dalszego wzrostu światowego ruchu handlowego i wzrostu popytu na transport morski, odpowiednio o 6,7 proc. w 2021 r. i 4,7 proc. w 2022 r., przewidując tym samym dalsze wysokie zyski dla firm żeglugowych.
REKLAMA
Przewodniczący SCA wyjaśnił, że utrzymanie opłat tranzytowych dla statków LNG jest następstwem ciągłego śledzenia najnowszych zmiennych w handlu morskim LNG.
Rabie zwrócił uwagę, że stabilizacja opłat tranzytowych dla statków wycieczkowych wynika głównie z faktu, że ten rodzaj statków został najbardziej dotknięty pandemią COVID-19 w porównaniu z innymi statkami.
Kanał Sueski, łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, został oficjalnie otwarty dla żeglugi międzynarodowej w 1869 r., służąc jako koło ratunkowe dla światowego handlu morskiego, ponieważ umożliwia statkom podróżowanie między Europą a Azją Południową bez konieczności opływania Afryki.
Obawy o inflację
Podniesienie opłat prawdopodobnie spowoduje dalszą presję inflacyjną na globalne łańcuchy dostaw. Około 12 proc. międzynarodowego handlu przepływa przez Kanał Sueski.
REKLAMA
Powiązany Artykuł
![shutt fabryka samochód 1200.jpg](http://static.prsa.pl/images/1a05b32b-3831-41fb-9368-dc52b940323b.jpg)
Samochody towarem deficytowym. ''Przemysłowi grozi zapaść, załamanie się łańcucha dostaw''
Dla przykładu, statek podobny do Ever Given, który utknął w kanale na początku tego roku, jest obecnie obciążany następującymi opłatami:
- 2560 USD za pilotaż
- 3000 dolarów opłaty portowej
- 700 USD opłaty portowe
- 6575 USD opłaty dla ministerstwa
- 2590 USD opłaty za cumowanie
- 100 USD opłaty za śmieci
- 14 150 USD holowniki eskortowe
- 10,360 USD opłaty za prąd
- 444,000 USD opłaty za Kanał Sueski
W sumie przepłynięcie kosztuje około 484 035 dolarów.
W ubiegłym miesiącu kanał odnotował najwyższy miesięczny tonaż w swojej historii, który wyniósł 112,1 mln ton. Łącznie w październiku przez kanał przepłynęło 1847 statków, o 14 proc. więcej niż rok temu.
Władze kanału również odnotowały rekordowe przychody w ostatnim roku finansowym, pomimo sześciodniowej blokady po tym, jak 220,000-tonowy Ever Given wpłynął w marcu na mieliznę. Przychody wzrosły do 5,84 mld dolarów w ciągu 12 miesięcy do 30 czerwca, ponieważ silny popyt na towary spowodował ożywienie w handlu.
REKLAMA
Firmy żeglugowe również skorzystały na tym odbiciu. Maersk, największa na świecie grupa żeglugi kontenerowej, odnotowała w tym tygodniu najbardziej zyskowny kwartał w swojej historii. Przewiduje ona również, że kryzys w globalnym łańcuchu dostaw będzie trwał jeszcze w przyszłym roku, a niedobory pracowników portowych i kierowców ciężarówek spowodują dodatkowe zakłócenia.
PolskieRadio24.pl/ Guardian/ DailyNewsEgipt/ mib
REKLAMA