CPK wybuduje tunel kolejowy w Łodzi. Prace ruszą w roku 2023
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. To pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową.
2021-11-23, 15:30
Tunel będzie kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.
Uroczystość podpisania umowy dot. projektu tunelu CPK odbyła się na stacji Łódź Fabryczna.
To właśnie tutaj w 2023 roku planowane jest rozpoczęcie podziemnych prac. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Powiązany Artykuł
"Polska efektywnie realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane z UE i budżetu". Wsparcie dla nowych projektów
Tunel ma kosztować 60 mln zł
Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość to prawie 60 milionów złotych.
REKLAMA
Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości. To element tak zwanej szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości.
Szybkie pociągi zatrzymają się tylko na dworcu Łódź Fabryczna
Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się tylko na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery "Y".
Powiązany Artykuł
CPK da impuls do powstania nowych linii kolejowych dużych prędkości. Wiemy, ile będą liczyły kilometrów
Szybka kolej z dofinansowaniem funduszy europejskich
Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnych funduszy. Na potrzeby budowy tunelu trafiło prawie 30 procent środków przyznanych Polsce w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 milionów złotych dofinansowania.
REKLAMA
- Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie około 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP PLK od grudnia 2020 roku buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego. Pociągi jadące od strony Warszawy będą wjeżdżały do tunelu PLK także na stacji Łódź Fabryczna.
Dalej przebieg jest już inny niż tunelu CPK, to znaczy, że powstaną trzy nowe przystanki kolejowe: Śródmieście, Polesie i Koziny. Następnie tunel PLK będzie się rozwidlał: na północ do stacji Łódź Żabieniec i na południe do stacji Łódź Kaliska.
REKLAMA
IAR/PR24/Aleksander Pszoniak/jk
REKLAMA