X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Wielomilionowa kara dla Eurocashu. Jest decyzja UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2021 14:15
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny nałożył ponad 76 mln zł kary na Eurocash, operatora wielu popularnych w Polsce sieci sklepów. Powodem takiej decyzji jest nieuczciwe wykorzystywanie przez spółkę przewagi kontraktowej w relacjach z kontrahentami.
UOKiK nałożył 76 mln zł kary na spółkę Eurocash, decyzja nie jest prawomocna
UOKiK nałożył 76 mln zł kary na spółkę Eurocash, decyzja nie jest prawomocnaFoto: Shutterstock.com / MOZCO Mateusz Szymanski

Jak poinformowano, przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Eurocash pobierała od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych i nieuzasadnionych opłat. Wskazano, że głównym przedmiotem działalności Eurocash jest hurtowa i detaliczna sprzedaż artykułów spożywczych i codziennego użytku. Przedsiębiorca, również poprzez spółki zależne, jest właścicielem największej w Polsce sieci hurtowni i organizatorem licznych sieci sklepów, m.in.: ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep.

- Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. Ponadto dostawcy nie otrzymywali informacji o kosztach i rezultatach niektórych usług. Celem tego typu działań Eurocash było obniżenie wynagrodzenia podmiotom dostarczającym do sklepów produkty rolne i spożywcze - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Dodał, że określona w toku postępowania wartość nieuzasadnionej korzyści osiągniętej przez Eurocash w wyniku zakwestionowanych praktyk wobec podmiotów, względem których spółka dysponowała przewagą kontraktową, wyniosła w latach 2018-2020 ponad 43 mln zł.

Nieuczciwe postępowanie wobec kontrahentów

Według UOKiK, Eurocash nie zapewniał kontrahentom utrzymania ich produktów w ofercie handlowej, pomimo pobierania za to opłat. Z informacji uzyskanych w trakcie postępowania wynika, że podmioty, które ponosiły opłatę za tę usługę, były traktowane tak samo jak te, które jej nie płaciły. Dostawcy płacili również za umożliwienie i organizowanie w sklepach sieci handlowej ustalonych promocji i sprawowanie nadzoru nad nimi. Jednocześnie część z nich ponosiła inne opłaty i udzielała rabatów w celu organizacji promocji w sklepach Eurocash, np. 14,5 proc. miesięcznego wynagrodzenia za indywidualne usługi promocyjne lub za udział w gazetce.

Czytaj także:

Pobierane przez Eurocash opłaty obejmowały również możliwość sponsorowania przez dostawcę spotkań integracyjnych sieci handlowej, jednak kontrahent, który chciał się tego podjąć, musiał w rzeczywistości ponieść z tego tytułu dodatkowe koszty. Opłata ta nie gwarantowała również możliwości promowania się (np. degustacji produktów) podczas takich spotkań.

Prezes UOKiK zakwestionował również opłaty za szkolenie personelu sklepów dotyczące technik sprzedaży towarów dostawcy. Zdaniem Urzędu, w rzeczywistości były to ogólne szkolenia ze sprzedaży różnych kategorii produktów (np. mięso, wędliny, owoce, warzywa), a nie asortymentu konkretnych dostawców, którzy za to zapłacili. Podobnie było z opłatami za edukowanie i informowanie franczyzobiorców o nowościach z oferty dostawców. Zapytani przez UOKiK przedsiębiorcy nie wiedzieli nic o realizacji takich usług, a także nie przekazywali informacji o nowościach do Eurocash oraz wskazywali, że spółka zamawiała i dystrybuowała produkty według własnego uznania - przekazał Urząd.

Ponadto część odpłatnych działań i tak byłaby realizowana przez Eurocash ze względu na interes gospodarczy tego przedsiębiorcy. Tak było m.in. z monitorowaniem popytu rynkowego i trendów sprzedaży produktów dostawcy. Eurocash prowadził takie działania dla wszystkich produktów dostępnych w sklepach, nie tylko dla tych, których dostawcy za to zapłacili. Podobnie było z opłatami za sprawowanie nadzoru nad zamówieniami przez sklepy wchodzące w skład danej sieci handlowej.

Eurocash może się odwołać

- Analiza materiału dowodowego nie pozostawia wątpliwości, że celem wielu pobieranych przez Eurocash opłat nie było rzetelne wykonywanie usług, lecz pomniejszanie wynagrodzenia należnego dostawcom produktów rolnych i spożywczych. Kontrahenci spółki nie wiedzieli, w jaki sposób zostaną zrealizowane usługi, za które płacą, ani czy w ogóle zostaną bądź zostały one wykonane. Takie działania są niedopuszczalne i stanowią nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej – stwierdził Chróstny.

Wydana decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Zobacz więcej na temat: UOKiK handel POLSKA

Czytaj także

Zatory płatnicze pod lupą UOKiK. Urząd nałożył karę na Exide Technologies

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2021 12:29
Ponad 313 tys. zł kary nałożył UOKiK na spółkę Exide Technologies, produkującą baterie i akumulatory, za generowanie zatorów płatniczych - poinformowano w środę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Produkty z przeceny są objęte innymi zasadami? Prezes UOKiK wyjaśnia

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2021 11:22
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kontekście Black Friday przypomina, że okazyjna cena nie sprawia, że konsument traci swoje podstawowe prawa, jak na przykład prawo do reklamacji. Tomasz Chróstny zapowiada także, że UOKiK w odpowiedzi na skargi klientów będzie sprawdzał, czy rzeczywiście mieliśmy w danym przypadku do czynienia z przeceną, czy być może sklep najpierw podniósł cenę, by potem oferować go rzekomo taniej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK bierze pod lupę influencerów. Urząd sprawdzi, czy reklamują oszustwa

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2021 10:42
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że jego kontrolerzy będą sprawdzać, czy influencerzy promują tzw. scam, czyli produkty lub usługi, które opierają się na oszukiwaniu internautów lub wprowadzaniu ich w błąd.
rozwiń zwiń