UOKiK zweryfikuje nową politykę prywatności firmy Apple. "Sprawdzamy, czy mogło dojść do ograniczenia konkurencji"

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające wobec firmy Apple. Sprawa dotyczy nowych zasad polityki prywatności i przetwarzania danych osobowych wprowadzonych na urządzeniach z systemem iOS. Jak poinformował Urząd dotyczy to wszystkich produktów z systemami operacyjnymi: iOS 14.5, iPadOS 14.5, tvOS 14.5 oraz ich późniejszych wersji.

2021-12-13, 10:20

UOKiK zweryfikuje nową politykę prywatności firmy Apple. "Sprawdzamy, czy mogło dojść do ograniczenia konkurencji"
UOKiK: zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym.Foto: PIXABAY

- W naszym postępowaniu chcemy sprawdzić, czy działania Apple mogą służyć wyeliminowaniu konkurentów na rynku spersonalizowanych usług reklamowych w celu lepszej sprzedaży własnej usługi. Zbadamy, czy w tym przypadku możemy mieć do czynienia z wykorzystywaniem siły rynkowej o charakterze wykluczającym - tłumaczył prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak zaznaczył, działania cyfrowych gigantów stanowią wyzwanie dla urzędów antymonopolowych na całym świecie.

Ograniczona możliwość pozyskiwania danych

Urząd zwrócił uwagę, że użytkownicy urządzeń mobilnych w czasie korzystania z nich często udostępniają informacje o swojej aktywności w internecie, w tym dane osobowe, które są wykorzystywane do przedstawiania im spersonalizowanych reklam.

"Informacje o nas mogą zbierać - i przekazywać innym podmiotom - zarówno twórcy aplikacji, jak i autorzy systemów operacyjnych" - dodano.

REKLAMA

Stwierdzono, że na podstawie analizowanej zmiany rozszerzone zostały obowiązki w zakresie konieczności uzyskania przez aplikacje zgody na śledzenie aktywności użytkowników.

"W praktyce oznacza to, że na systemach operacyjnych iOS znacząco ograniczona została możliwość pozyskiwania danych osobowych celem wysyłania spersonalizowanych reklam przez aplikacje zewnętrznych firm" - wyjaśniono.

Postępowanie prowadzone jest w sprawie

UOKiK zastrzegł, że nie oznacza to jednak, że informacje o użytkownikach przestały być zbierane i nie otrzymują oni zindywidualizowanych reklam.

"Pojawiły się jednocześnie wątpliwości, czy ustanowione przez Apple zasady nie miały na celu promocji własnej usługi reklamowej Apple Search Ads, co mogłoby naruszać reguły konkurencji" - wskazano.

REKLAMA

UOKiK przypomniał, że postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom.

"Celem działań Prezesa Urzędu jest sprawdzenie, czy w tej sprawie mogło dojść do ograniczenia konkurencji" - podkreślono.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej