X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

UOKiK bierze pod lupę influencerów. Urząd sprawdzi, czy reklamują oszustwa

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2021 10:42
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że jego kontrolerzy będą sprawdzać, czy influencerzy promują tzw. scam, czyli produkty lub usługi, które opierają się na oszukiwaniu internautów lub wprowadzaniu ich w błąd.
UOKiK sprawdzi, czy influencerzy nie promują internetowych oszustw
UOKiK sprawdzi, czy influencerzy nie promują internetowych oszustwFoto: fizkes/Shutterstock

Jak podał UOKiK w informacji prasowej, prezes Urzędu Tomasz Chróstny "przygląda się działalności reklamowej influencerów w mediach społecznościowych". W pierwszej kolejności wątpliwości wzbudziło nieoznaczanie postów reklamowych jako sponsorowane, o czym UOKiK informował we wrześniu.

"W toku postępowania wielu twórców zaczęło oznaczać poprawnie swoje materiały – konsument w wielu przypadkach już wie, że ma do czynienia z reklamą" - przekazano.

Walka ze scamami

Kolejnym etapem działań - jak wskazano - jest wszczęcie przez prezesa UOKiK postępowania wyjaśniającego dotyczącego promowania tzw. scamu. Jak wyjaśnia Urząd, scam to działanie, którego celem jest wprowadzenie w błąd.

"Jest to np. informowanie o nieistniejących promocjach, ukrywanie istotnych cech produktu, niesłuszne wyolbrzymianie właściwości lub przeznaczenia reklamowanego produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia" - wyjaśniono.

Jako przykład Urząd podał sytuacje, w której influencer w zamian za wynagrodzenie zachwala produkt, informując, że ma on mocno obniżoną cenę – np. z 600 zł do 150 zł. Tymczasem okazuje się, że promocja cenowa była fałszywa, a dodatkowo osoby, które złożyły zamówienie, nie otrzymują produktu lub dostarczony wyrób jest gorszej jakości, niż wskazywał na to twórca na swoim kanale w mediach społecznościowych.

- Rozpocząłem postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu. Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym, czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom - poinformował Chróstny, cytowany w informacji prasowej.

Łatwowierni influencerzy

Zdaniem prezesa UOKiK, "nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych".

- Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania – wskazał Chróstny.

UOKiK zauważa, że przypadki tzw. scamu związane są z reklamowaniem przez influencerów produktów, które są sprzedawane w modelu dropshippingu, niekiedy przez sklepy internetowe powstające tylko na potrzeby konkretnej kampanii reklamowej.

Jak tłumaczy Urząd, influencer zachęca swoich obserwatorów do zakupu jakiegoś produktu "w rzekomo promocyjnej cenie, przedstawiając nieobiektywnie jego zalety". Sklep internetowy po zebraniu pieniędzy od klientów może nie realizować zamówień lub zakończyć działalność. "Nawet jeżeli w takiej sytuacji klienci otrzymają produkt, to pozostają bez wsparcia posprzedażowego związanego z prawem do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni czy odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady przez 2 lata od wydania produktu" - zaznaczył Urząd.

Czytaj także:

Prezes UOKiK wskazał, że odbiorcami treści w mediach społecznościowych w dużej mierze są osoby młode, które mimo obeznania z nowymi technologiami niekoniecznie potrafią rozróżnić neutralną informację od reklamy.

"Ufają, że ktoś rzeczywiście poleca produkt, ponieważ jest z niego zadowolony, a nie dlatego, że dostał za to wynagrodzenie. Influencerzy powinni być świadomi tej odpowiedzialności, zwłaszcza za najmłodszych konsumentów" – wskazał Chróstny.

Prawidłowe oznaczanie reklam

UOKiK przypomniał, że prezes UOKiK w toku postępowania wyjaśniającego dotyczącego nieoznaczania przez influencerów materiałów promujących produkty lub usługi jako reklama - co może wprowadzać konsumentów w błąd - skierował wezwania do wielu podmiotów – zarówno samych twórców, jak i agencji reklamowych, w których poprosił o udzielenie informacji, np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. "Niestety, część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, nie przesłała również wymaganych dokumentów" - wskazano.

W ocenie Chróstnego takie zachowanie odczytywane jest "jako brak współpracy z prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe". "Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań – zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu" - dodał Chróstny.

Jak podał Urząd, postępowania w sprawie nałożenia kary za brak współpracy w toku postępowania dotyczą: Kruszwil Marek Kruszel, MD Marcin Dubiel, Maffashion Julia Kuczyńska, Marley Marlena Sojka.

Prezes UOKiK weryfikuje również portale społecznościowe, które umożliwiają użytkownikom oznaczania treści sponsorowanych oraz czy wpływa to w jakikolwiek sposób na zasięgi osób, które robią to prawidłowo. Zdaniem szefa Urzędu negatywne konsekwencje związane z ograniczeniem zasięgów powinni ponosić wyłącznie influencerzy, którzy nie informują obserwujących ich konsumentów o tym, że odpłatnie promują produkty lub usługi.

PolskieRadio24.pl, PAP, md

Czytaj także

Jak reagować na niechciane telefoniczne oferty?

Ostatnia aktualizacja: 18.11.2021 14:50
Bywa, że ktoś odbiera telefon i okazuje się, że po drugiej stronie jest telemarketer próbujący skłonić do zakupu jakiegoś przedmiotu lub usługi. Zachodzimy w głowę, skąd ma on nasz numer telefonu, gdyż osoby, których dane są przetwarzane, mają prawo żądać ich usunięcia. I często korzystają z tego prawa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Black Friday: UOKiK radzi, jak nie dać się nabrać na rzekome promocje

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2021 13:50
Trzeba pamiętać, że Black Friday może być dla niektórych sprytnych handlowców okazją, do pozbycia się magazynowych zaległości oraz towarów wadliwych czy słabej jakości. Stąd urząd, przedstawiając listę pułapek czyhających na klientów, przypomina, że nawet przecenione towary - jeśli okażą się wadliwe - podlegają reklamacji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zatory płatnicze pod lupą UOKiK. Urząd nałożył karę na Exide Technologies

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2021 12:29
Ponad 313 tys. zł kary nałożył UOKiK na spółkę Exide Technologies, produkującą baterie i akumulatory, za generowanie zatorów płatniczych - poinformowano w środę.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Produkty z przeceny są objęte innymi zasadami? Prezes UOKiK wyjaśnia

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2021 11:22
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w kontekście Black Friday przypomina, że okazyjna cena nie sprawia, że konsument traci swoje podstawowe prawa, jak na przykład prawo do reklamacji. Tomasz Chróstny zapowiada także, że UOKiK w odpowiedzi na skargi klientów będzie sprawdzał, czy rzeczywiście mieliśmy w danym przypadku do czynienia z przeceną, czy być może sklep najpierw podniósł cenę, by potem oferować go rzekomo taniej.
rozwiń zwiń