Zachodnia obwodnica Szczecina. Drogowcy szukają projektanta trasy

Drogowcy rozpoczęli poszukiwania projektanta zachodniej obwodnicy Szczecina. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie projektu. Zatwierdzony przez ministra infrastruktury program inwestycji mówi o kwocie ponad 411 mln zł, z której pokryte będą koszty projektu budowlanego, a po uzyskaniu pozwolenia na budowę, odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę.

2021-12-23, 12:19

Zachodnia obwodnica Szczecina. Drogowcy szukają projektanta trasy
Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.Foto: Shutterstock.com

Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała około 50 km długości. Ominie aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Przejdzie pod Odrą tunelem na wysokości Polic. Sąsiedztwo instalacji przemysłowych Zakładów Chemicznych w Policach spowodowało konieczność wydłużenia tunelu z 3,5 do 5 km. Będzie to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce.

Czas przejazdu skróci się kilkukrotnie

Nowa trasa będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga w znaczny sposób poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg ekspresowych i autostrad na terenie woj. zachodniopomorskiego. Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic.

Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba przejechać 58 km, w tym pokonać samo centrum Szczecina. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina zostanie wyprowadzona znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.

Od 2017 roku GDDKiA ma decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Opracowano także dokumentację koncepcyjną wraz z badaniami podłoża. Prace te były możliwe dzięki przyznanemu przez Ministra Infrastruktury finansowaniu w kwocie ponad 24 mln zł. W ramach tych prac wykonano wiercenia o łącznej długości 45 km. Na długości 18 km wykonano sondowania statyczne i dynamiczne, przeprowadzono również badania tomografią elektrooporową. Ten szeroki zakres badań geologicznych dał obraz budowy podłoża na całym przebiegu drogi, w tym tunelu pod Odrą, gdzie wiercenia sięgnęły głębokości 90 m.

REKLAMA

Dokumentacja ta została zatwierdzona w czerwcu tego roku. Inwestycja znajduje się w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030. Wcześniej była planowana do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.

Potrzebny jest nowy przebieg "dziesiątki"

Zachodnia Obwodnica Szczecina zmieni całkowicie układ komunikacyjny tego obszaru. Będzie to szczególnie zauważalne po zachodniej stronie miasta. Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina do granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z nową obwodnicą powstanie węzeł "Dołuje", który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.

Biegnąca obecnie przez Mierzyn krajowa "dziesiątka" nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina. Dla planowanej inwestycji o długości prawie pięciu kilometrów zostało również zapewnione finansowanie na prace przygotowawcze obejmujące opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji ZRID.

Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z obwodnicą. Prawie połowa trasy będzie przebiegać przez teren Szczecina i musi być realizowana wspólnie z samorządem.

REKLAMA


PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej