Poczta Polska stawia na cyfryzację i usługi kurierskie
Poczta Polska planuje przeznaczyć 1,2 mld zł w ciągu najbliższych trzech lat na inwestycje w automatyzację, cyfryzację oraz rozbudowę architektury sieci logistycznej.
2021-12-28, 13:00
Do tej pory aż 80 proc. przychodów Poczty Polskiej to były usługi tradycyjne, czyli przesyłki listowe, a tylko 20 proc. stanowiły usługi bardziej perspektywiczne np. przesyłki kurierskie. Dlatego tylko do końca tego roku Poczta Polska przeznaczy 400 mln zł na inwestycje w automaty paczkowe, cyfryzację, logistykę i automatyzację procesów.
Duże inwestycje, duże nadzieje
Poziom inwestycji w relacji do przychodów Poczty Polskiej ma przekroczyć dotychczasowe średnie dla innych operatorów pocztowych. W 2019 r. wyniósł 1,2 proc., rok później (w 2020 r.) wzrósł do 3,4 proc. W latach 2021–2023 poziom inwestycji w relacji do przychodów wyniesie ok. 5,8 proc. i przewyższy dotychczasowe nakłady ponoszone przez Pocztę Polską.
"Obecnie aż 80 proc. przychodów Poczty Polskiej generują usługi uznawane za nierozwojowe, takie jak obsługa wolumenu listowego, a tylko ok. 20 proc. – usługi perspektywiczne. Te proporcje zarząd spółki zamierza konsekwentnie odwracać" - informuje spółka Skarbu Państwa.
Usługi kurierskie dają większe przychody
Analiza trendów rynkowych wykazuje średnioroczne wzrosty rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek (KEP) na poziomie 15–16 proc., co tworzy dogodne warunki do rozwijania tych usług. Stale rośnie liczba transakcji realizowanych drogą on-line, podobnie jak liczba sklepów internetowych. Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w ciągu najbliższych 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość brutto na poziomie 162 mld zł, utrzymując dwucyfrowe tempo corocznego wzrostu.
REKLAMA
W 2022 r. Poczta Polska będzie kontynuował współpracę z Lidlem w zakresie doręczania przesyłek.
PR24/PAP/sw
REKLAMA