more_horiz
Gospodarka

Trasa S74 się wydłuża. Powstaną nowe odcinki "ekspresówki"

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2022 14:30
Rozpoczyna się realizacja kolejnego odcinka drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę tej trasy na odcinku Przełom/Mniów - Kielce Zachód.
Droga krajowa nr 74, na odcinku PrzełomMniów - węzeł Kielce Zachód, to kolejna inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Droga krajowa nr 74, na odcinku Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód, to kolejna inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.Foto: GDDKiA/Twitter

Kontrakt o wartości ponad 537 milionów złotych  zrealizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Mirbud  i Kobylarnia. Nową drogą kierowcy pojadą w drugiej połowie 2025 roku.

Odcinek od Mniowa do Kielc jest kolejną, po obwodnicy Opatowa, realizowaną w tej chwili  inwestycją w ciągu drogi ekspresowej S74 w województwie świętokrzyskim. Drogowcy podkreślają, że  inwestycja ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc. 

Inwestycja usprawni komunikację

Teraz droga krajowa  74, na wjeździe i wyjedzie z Kielc w stronę Mniowa i Miedzianej Góry, jest często zakorkowana. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawnie dojadą do stolicy województwa. Droga ekspresowa S74 usprawni przejazd między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego docelowo zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2. Dzięki inwestycji poprawi się również bezpieczeństwo ruchu drogowego. 

 W ramach inwestycji zaprojektowany i wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ponad 16 kilometrów, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie około 400 metrów, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.  

12 wiaduktów i dwa mosty

Zadanie obejmuje również budowę węzłów drogowych Mniów i Bugaj oraz budowę obiektów inżynierskich. W ramach inwestycji powstanie 12 wiaduktów drogowych, dwa mosty, a także przejścia dla zwierząt. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska, drogi dojazdowe oraz Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom. 

- Droga krajowa nr 74, na odcinku Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód, to kolejna inwestycja realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Dzięki niej mieszkańcy województwa świętokrzyskiego zyskają nową, dwujezdniową drogę, która usprawni komunikację nie tylko do Kielc, ale również do sąsiednich województw. Każda taka inwestycja przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.


Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030.

Czas realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj to 36 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Zgodnie z umową, projekt budowlany powinien być gotowy w I kwartale 2023 roku. Dzięki temu w drugiej połowie przyszłego roku, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, będą mogły ruszyć roboty budowlane.

Obwodnica Opatowa

Od ubiegłego roku trwa realizacja około 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i DK9 z łącznikiem północnym w ciągu DK74 o długości trzech kilometrów. W tym roku planowane jest zakończenie prac projektowych dla tych inwestycji. GDDKiA ogłosiła także przetarg na realizację przejścia drogi ekspresowej S74 przez Kielce, które w przyszłości połączy istniejący odcinek S74 Kielce - Cedzyna z realizowanym od dzisiaj odcinkiem Przełom/Mniów - Kielce Zachód. To oznacza, że kierowcy będą mieli do dyspozycji nieprzerwany ciąg ekspresowej trasy o długości około 28 kilometrów.

 


Mapa Polski ze stanem realizacji Programu Budowy 100 obwodnic Mapa Polski ze stanem realizacji Programu Budowy 100 obwodnic.Grafika: GDDKiA

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw