more_horiz
Gospodarka

Maffashion, Kruszwil i Dubiel. Influencerzy pod lupą UOKiK. Wielotysięczne kary

Ostatnia aktualizacja: 29.06.2022 11:58
Sześciu influencerów zostało ukaranych za brak współpracy z UOKiK. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł, a otrzymali je m.in. Maffashion, Kruszwil i Dubiel - poinformował Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzje nie są prawomocne; influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
Maffashion, Kruszwil i Dubiel. Znani influencerzy zostali ukarani przez UOKiK
Maffashion, Kruszwil i Dubiel. Znani influencerzy zostali ukarani przez UOKiKFoto: Shutterstock/Screen YouTube

Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu (oszustwa), prezes urzędu "skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów, zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych". Kilku twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał UOKiK.

"Niezbędne było pozyskanie odpowiedzi"

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyjaśnił, że prowadzonych jest jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu.

- W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi - wyjaśnił szef urzędu.

Dodał, że kontrolerzy sprawdzili m.in., z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca.

- Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów - wskazał Tomasz Chróstny.

Według urzędu celem tych działań jest zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom.

- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji - stwierdził prezes UOKiK.

Zaznaczył, że brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, które może "utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego".


Posłuchaj
00:27 UOKiK ukarał influencerów internetowych.mp3 UOKiK ukarał influencerów internetowych (IAR)

 

Decyzje nie są prawomocne

Urząd zwrócił uwagę, że nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe - to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro.

Prezes UOKiK wydał sześć decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy.

"Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł" - wskazano.

Otrzymali je: Kruszwil Marek Kruszel (50 tys. zł); MD Marcin Dubiel (25 tys. zł); Maffashion Julia Kuczyńska (30 tys. zł); Paweł Malinowski (20 tys. zł); Marcin Malczyński (10 tys. zł); Marley Marlena Sojka (4 tys. zł).

"Decyzje nie są prawomocne; influencerom przysługuje odwołanie do sądu" - poinformował UOKiK.

Tomasz Chróstny zaznaczył, że influencer jest twórcą treści, które wpływają na jego społeczność.

- Gdy idziemy do sklepu - to nasz cel jest jasny - zakup różnego rodzaju produktów. Gdy surfujemy po sieci i podglądamy życie naszych ulubionych gwiazd, nie chcemy, aby podprogowo sprzedawały nam np. wkładki do butów zwiększające kreatywność, których nawet nie przetestowały - stwierdził.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS