Do Rosji wciąż płyną gigantyczne kwoty z krajów unijnych. To połowa przychodu z eksportu paliw kopalnych
Od końca lutego do końca sierpnia, czyli w ciągu pół roku wojny na Ukrainie, Rosja zarobiła 158 mld euro na eksporcie paliw kopalnych. 54 proc. przychodów z tego tytułu zapewniły Kremlowi państwa Unii Europejskiej - poinformował fiński think tank Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA).
2022-09-06, 14:59
Kraje UE zapłaciły w tym czasie za rosyjską ropę naftową, gaz ziemny i węgiel kamienny 85,1 mld euro, czyli znacznie więcej, niż pozostali odbiorcy surowców energetycznych - Chiny (34,9 mld euro), Turcja (10,7 mld euro), Indie (6,6 mld euro), Japonia (2,5 mld euro), Egipt (2,3 mld euro) i Korea Południowa (2 mld euro).
Od początku inwazji eksport paliw kopalnych zasilił budżet federalny Rosji kwotą około 43 mld euro, przyczyniając się do finansowania zbrodni wojennych na Ukrainie - czytamy w raporcie.
Realizacja niewielkiej części embarga
Jak podkreślili eksperci CREA, rosnące ceny paliw kopalnych sprawiają, że aktualne przychody Rosji z handlu surowcami znacznie przewyższają poziom z lat ubiegłych, nawet mimo zmniejszenia tegorocznej wielkości eksportu.
Pomiędzy lutym i sierpniem odnotowano 35-proc. spadek wielkości sprzedaży surowców na rynki państw UE. Krajom członkowskim udało się jednak zrealizować tylko niewielką część embarga na dostawy rosyjskiej ropy - zaalarmowało CREA.
REKLAMA
W raporcie przedstawiono rekomendacje dotyczące dalszego uniezależniania się państw UE od rosyjskich nośników energii.
"W odpowiedzi na wysokie ceny Europa zmniejszyła zużycie gazu, ale wzrosła konsumpcja ropy i węgla. Należy zintensyfikować działania na rzecz oszczędzania energii, w szczególności dotyczące zużycia ropy i gazu, a także przyspieszyć wdrażanie czystej energii, pomp ciepła, pojazdów elektrycznych i innych technologii" - ocenił fiński think tank.
Rygorystyczne przepisy i ich egzekwowanie
"Potrzebne są bardziej rygorystyczne przepisy i ich egzekwowanie, aby zapobiec wprowadzaniu ropy naftowej i produktów zawierających rosyjską ropę na rynki, na których obowiązują zakazy. UE i Wielka Brytania muszą zacząć silniej wpływać na światową żeglugę: UE powinna zakazać wykorzystywania europejskich statków i portów europejskich do transportu rosyjskiej ropy do krajów trzecich, natomiast Wielka Brytania musi przestać zezwalać swojemu sektorowi ubezpieczeniowemu na udział w tym handlu" - rekomenduje Centre for Research on Energy and Clean Air.
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA
REKLAMA