Co myślą przedsiębiorcy na temat pracy zdalnej? Zaskakujące wnioski analizy PIE
Praca zdalna doczekała się uregulowań w Kodeksie Pracy. Towarzyszyła firmom w czasie pandemii COVID-19 w tych sektorach gospodarki, w których było to możliwe. Po ustaniu pandemii została w niektórych firmach na dłużej, a pracodawcy dostrzegają jej wady i zalety. W badaniu przeprowadzonym na początku lutego 2023 r. analitycy PIE zebrali opinie przedsiębiorców na jej temat.
2023-02-14, 09:16
Wśród zalet pracy zdalnej przedsiębiorcy wskazują najczęściej możliwość zatrudnienia w tej formie osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych (64 proc. firm zgadza się z tym stwierdzeniem). Blisko 60 proc. uważa, że praca zdalna wpływa na zmniejszenie kosztów związanych z utrzymaniem firmy.
Zdaniem znacznej części przedsiębiorców (56 proc.), dzięki pracy zdalnej łatwiej zatrudnić specjalistów, zwłaszcza spoza obszaru lokalizacji firmy. Ponad połowa firm (54 proc.) przychyla się też do zdania, że praca zdalna poprawia elastyczność działalności oraz usług biznesowych.
Wady pracy zdalnej
Badani przedsiębiorcy dostrzegają także wady pracy zdalnej. Aż 57 proc. zgadza się, że praca zdalna utrudnia menadżerom nadzorowanie pracy zespołu, a 52 proc. uważa, że taka forma pracy komplikuje kwestie BHP w firmie.
Po 47 proc. firm zauważa, że praca zdalna utrudnia odpowiednie zabezpieczenie danych i pogarsza komunikację wewnętrzną w firmie. Dość równomiernie rozłożyły się opinie przedsiębiorców na temat spadku zaangażowania pracowników i pogorszenia jakości pracy. Zgodę z tym stwierdzeniem deklaruje 40 proc. firm, ale jednocześnie 35 proc. nie zgadza się z taką negatywną oceną pracy zdalnej. Podobnie jest z utrudnioną oceną efektywności i produktywności pracowników podczas pracy zdalnej: 37 proc nie dostrzega tu wady pracy zdalnej, a 42 proc. wręcz przeciwnie.
REKLAMA
Najwięcej przedsiębiorców akceptujących każde ze stwierdzeń dotyczących pracy zdalnej jest wśród firm usługowych, a najmniej w produkcyjnych. Ponadto, jedynie w produkcji mniej niż 50 proc. firm zgadza się, że w formie pracy zdalnej łatwiej zatrudnić wykwalifikowanych pracowników oraz że praca zdalna poprawia elastyczność działalności i usług biznesowych.
Natomiast we wszystkich branżach mniej niż połowa firm uważa, że praca zdalna utrudnia ocenę efektywności i produktywności pracowników. Z kolei, we wszystkich grupach wielkościowych firm (mikro-, małe, średnie i duże) mniej niż połowa przedsiębiorców akceptuje stwierdzenie, że praca zdalna powoduje spadek zaangażowania pracowników i pogarsza jakość pracy.
PolskieRadio24.pl/ IAR/ PIE/ mib
REKLAMA
REKLAMA