PKP Intercity podpisuje umowę na zakup 20 nowych lokomotyw. Kontrakt na pół miliarda złotych

2023-03-02, 11:00

PKP Intercity podpisuje umowę na zakup 20 nowych lokomotyw. Kontrakt na pół miliarda złotych
Lokomotywa Griffin z NEWAG-u z Nowego Sącza w barwach PKP Intercity.Foto: NEWAG/twitter

Spółka PKP Intercity podpisała umowę z nowosądecką spółką NEWAG na zakup 20 lokomotyw elektrycznych. W ramach kontraktu zakupione zostaną lokomotywy Griffin – co przyczyni się do rozbudowy parku taborowego o platformy tych lokomotyw. Umowa jest warta ponad 500 milionów złotych.

Nowe pojazdy będą wykorzystywane w połączeniach krajowych. Poprowadzą wagony w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku.


Posłuchaj

wiceprezes Tomasz Gontarz z PKP Intercity o nowych lokomotywach z NEWAGU 0:23
+
Dodaj do playlisty

 

W ramach przetargu zakupione zostaną lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 kilometrów na godzinę.  Pozwoli to na efektywniejsze wykorzystanie posiadanego przez przewoźnika parku wagonowego – który systematycznie powiększa się o nowe i zmodernizowane jednostki. Lokomotywy będą miały budowę modułową, a zasilane będą z sieci trakcyjnej 3 kV DC.

Lokomotywa z polskiej firmy

 - W tych trudnych postpandemicznych czasach, kiedy na wschodzie toczy się wojna, a światowa gospodarka nie jest w najlepszej formie, niezwykle ważne są takie kontrakty. Ostatni odebrany w poprzednim zamówieniu z NEWAGu pojazd, został oklejony specjalną grafiką promującą akcję "Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”" Jak widać nie były to puste deklaracje czy działania wizerunkowe niepoparte czynami. PKP Intercity zainwestowało już 7,5 mld złotych, a 99% tej kwoty trafi do polskich producentów – powiedział w trakcie uroczystości związane j z podpisaniem umowy Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Nie będą to pierwsze lokomotywy jednosystemowe w parku taborowym PKP Intercity. Dwa lata temu zakończyły się odbiory 30 lokomotyw elektrycznych, które do dziś pozostają najnowocześniejszym typem lokomotyw używanym przez PKP Intercity.


Posłuchaj

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk komentuje inwestycję PKP Intercity 0:21
+
Dodaj do playlisty

 

Pojazdy rozwijają prędkość do 160 kilometrów na godzinę i prowadzą pociągi przewoźnika na terenie całego kraju. Wartość całego kontraktu wyniosła 551,4 miliona złotych, a producent dostarczył wszystkie lokomotywy w ciągu zaledwie 11 miesięcy.

Kolejne zakupy

Dodatkowo w 2023 roku park taborowy przewoźnika wzmocnią pierwsze z 10 lokomotyw wielosystemowych z nowosądeckiej fabryki. Umowa została podpisana w październiku 2021 roku, a PKP Intercity ma prawo rozszerzyć zamówienie do 15 pojazdów. Lokomotywy wielosystemowe pojadą nawet 200 kilometrów na godzinę, co pozwoli na efektywne wykorzystanie modernizowanych linii kolejowych.

Dodatkowo będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskich, lecz również europejskich sieciach kolejowych. Łączna kwota zakontraktowanych umów wynosi ponad 1,3 miliarda złotych.

Strategia do roku 2023

Zakup kolejnych lokomotyw do element strategii inwestycyjnej, którą realizuje przewoźnik w perspektywie 7 lat.

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 miliardów złotych na tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą mają się stać podróże z prędkością 160-250 kilometrów na godzinę,  co pozwoli skrócić czasy przejazdów.

Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 kilometrów na godzinę. Z deklaracji PKP Intercity wynika, że w 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

 

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw


Polecane

Wróć do strony głównej