CPK. Wariant inwestorski dla trasy kolejowej Poznań - Kalisz - Sieradz
Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem. Będzie on częścią kolejowego "igreka" Warszawa - Łódź - Wrocław/Poznań, dzięki któremu podróż koleją ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę. Inwestycja jest częścią unijnej sieci priorytetów transportowych TEN-T, czyli europejskiej sieci dróg i strategicznych tras kolejowych.
2023-05-11, 13:45
Spółka CPK wybrała rekomendowany przebieg nowej linii Sieradz - Poznań spośród czterech wariantów, na podstawie licznych analiz z uwzględnieniem czynników między innymi technicznych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych.
Długość odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem i Sieradzem to 155 km, a z łącznicami w sumie ponad 220 km. Większość tego fragmentu kolejowej "szprychy" CPK numer 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego, oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w Łódzkiem.
Najmniejsza liczba kolizji
Eksperci wybrali wariant, który został najkorzystniej oceniony pod kątem społecznym i środowiskowym.
- Wariant, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbę kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami - mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK do spraw inwestycji kolejowych.
REKLAMA
Przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą. Zaproponowany przebieg pozwoli uniknąć kolizji w gminach Błaszki i Środa Wielkopolska. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim.
Prędkość projektowa to 350 km/h
Dzięki tej inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa około dwóch godzin. Dzisiaj taka podróż zajmuje ponad trzy godziny. Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza dojedziemy ze stolicy w godzinę i 25 minut zamiast trzech godzin, jak obecnie.
Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do około 35 minut (dziś to półtorej godziny. i do Łodzi do około godziny i 10 minut. Teraz czas podróży na tym odcinku, to trzy godziny. Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w około godzinę i 40 minut.
Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h. Oznacza to, że do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska.
REKLAMA
Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz - Poznań nastąpi już po otwarciu pierwszego etapu lotniska CPK i linii kolei dużych prędkości Warszawa - Łódź.
2 tys. km nowych linii
W ramach linii "igrek" spółka CPK ma już przygotowane przebiegi dla 140-km odcinka KDP między Warszawą i Łodzią i dla 200 km trasy między Łodzią i Wrocławiem. Dla obu tych odcinków trwa już projektowanie.
Odcinek Sieradz - Poznań to trzeci wariant inwestorski CPK dla "igreka" i w sumie piąty w ogóle. Pozostałe to odcinki Łętownia - Rzeszów na Podkarpaciu i Katowice - Ostrawa na Śląsku.
Program kolejowy CPK zakłada budowę około 2 tys. km nowych linii. W myśl założeń dojazd z większości największych miast Polski do CPK i Warszawy zajmie maksymalnie 2,5 godz.
REKLAMA
PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS
REKLAMA