Program budowy 100 obwodnic. Inwestycja w Limanowej z wnioskiem o decyzję środowiskową
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do burmistrza Limanowej wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Limanowej. Droga będzie przebiegać w nowym śladzie, po południowej stronie miasta, jako część drogi krajowej numer 28. Inwestycja będzie realizowana w ramach rządowego programu budowy stu obwodnic.
2023-06-01, 14:00
We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wskazano trzy warianty przebiegu obwodnicy. Każdy z nich rozpoczyna się w okolicach skrzyżowania DK28 z ulicą Krakowską, a kończy nieopodal skrzyżowania ulicy Kościuszki z ulicą Agrestową. Dwa warianty są poprowadzone przez obszar miasta, a trzeci wariant przebiega częściowo przez tereny gminy wiejskiej Limanowa. Nowa trasa będzie miała długość 6 kilometrów. Będzie to droga jedno jezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym.
Jak przebiegnie nowa trasa?
GDDKiA wskazała również preferowany wariant. Jego przebieg w dużej mierze pokrywa się z korytarzem na obwodnicę przewidzianym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Założono wybudowanie dwóch mostów nad Suchą Sowliną i Sowlinką oraz dwóch estakad o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza będzie przechodzić nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka. Druga nad potokiem Jabłoniec i ulicą Wiejską. Planowana jest również budowa dwóch wiaduktów, którymi ulice Lipowa i Łokietka będą przebiegać nad obwodnicą.
Nowa trasa będzie połączona z siecią istniejących już dróg. Rozpocznie się rondem na ulicy Krakowskiej, następnie przewidziano budowę dwóch skrzyżowań - z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz z ulicą Żwirki i Wigury. Koniec obwodnicy to rondo łączące trasę z ul. Kościuszki. W ramach inwestycji powstaną dodatkowe drogi lokalne, które poprawią dojazd do terenów w pobliżu obwodnicy. Takie rozwiązanie zostało wypracowane we współpracy z przedstawicielami Limanowej.
Chodzi o odciążenie Limanowej od ruchu drogowego
W tej chwili droga krajowa numer 28 przebiega przez samo centrum Limanowej. Ruch tranzytowy pojazdów prowadzi ulicami Krakowską, Piłsudskiego, Jana Pawła II, Rynkiem i ulicą Kościuszki. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wskazują, że od 2015 roku liczba pojazdów przejeżdżających przez Limanową wzrosła o 30 procent i wynosi już prawie 21 tysięcy samochodów. W tej liczbie ponad 2,2 tysiąca pojazdów to autobusy i ciężarówki. Jest to - obok Jasła - największe natężenie ruchu na całej DK28, od Zatora w województwie małopolskim do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce.
REKLAMA
Obwodnica będzie zbudowana w taki sposób, aby zapewnić komunikację między terenami znajdującymi się na północ i południe od niej. Mieszkańcy będą mogli korzystać z ośmiu przejazdów przez obwodnicę.
Poprowadzenie drogi krajowej nowym odcinkiem, omijającym najgęściej zabudowaną część Limanowej, w istotny sposób poprawi komfort mieszkańców miasta. Wyprowadzi ruch tranzytowy wjeżdżający do centrum miasta z drogi krajowej nr 28 i z drogi wojewódzkiej nr 965. Zwiększy to komfort mieszkańców i poprawi warunki dla ruchu lokalnego.
Jakie będą etapy budowy obwodnicy?
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej drogowcy będą przygotowywać koncepcję programową obwodnicy Limanowej, której elementem są między innymi badania geologiczne terenu. Następnie planujemy ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule Projektuj i buduj. Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029.
Obwodnica Limanowej jest przygotowywana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W całej Polsce powstanie 100 nowych dróg o łącznej długości ponad 800 kilometrów. Na ich przygotowanie i budowę Rada Ministrów planuje przeznaczyć 28 miliardów złotych.
REKLAMA
W Małopolsce ma powstać 7 obwodnic - Chrzanowa i Trzebini, Nowego Targu, Piwnicznej-Zdroju, Tarnowa, Wadowic, Makowa Podhalańskiego i Limanowej. Trzy ostatnie odcinki powstaną w ciągu DK28.
REKLAMA
PR24/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA