CPK ujawnia szczegóły Master Planu. Jak będzie rosnąć najnowocześniejsze lotnisko w Europie?

2023-07-04, 08:27

CPK ujawnia szczegóły Master Planu. Jak będzie rosnąć najnowocześniejsze lotnisko w Europie?
Publikacja szczegółów Master Planu CPK pokazuje, że założenia i plany dotyczące budowy tej potrzebnej inwestycji są przejrzyste i ogólnodostępne.Foto: Twitter/CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała szczegóły Master Planu, czyli kluczowego dokumentu określającego długoterminową koncepcję rozwoju lotniska. Opracowanie zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców oraz jest kopalnią wiedzy o założeniach i planach rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy.

W czerwcu tego roku zatwierdzony został Plan Generalny, czyli dokument wymagany w Ustawie Prawo Lotnicze do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy nowego lotniska.

Plan Generalny to uzupełnienie Master Planu, który zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców na temat lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego: od wizji i celów strategicznych poprzez analizowane w trakcie prac planistycznych warianty, szczegóły lokalizacji i koncepcję zrównoważonego rozwoju aż po rozwiązania dotyczące układu lotniska, etapowania budowy, strefy operacyjnej, terminalu pasażerskiego, dworca kolejowego, Airport City, strefy cargo, bazy utrzymania samolotów, infrastruktury wojskowej i general aviation.

Prognozy w trzech scenariuszach

- Publikacja szczegółów Master Planu CPK pokazuje, że założenia i plany dotyczące budowy tej potrzebnej inwestycji są przejrzyste i ogólnodostępne. To też kolejny krok w ramach przygotowań, które idą konsekwentnie do przodu. Przeszliśmy z fazy planowania do zaawansowanego projektowania. Na terenie inwestycji postępują szybko wykupy nieruchomości, w terenie odbywają się też rozbiórki i odwierty geologiczne - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK.

Dokument przedstawia etapy rozwoju lotniska CPK: od jego uruchomienia, które jest planowane w 2028 r., poprzez kolejne fazy, aż do 2060 roku - granicznej daty prognozy lotniczej dla rynku polskiego stworzonej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA.

Master Plan jest zgodny z prognozami IATA, które powstały w trzech scenariuszach - niskim, bazowym i wysokim - uwzględniając między innymi wpływ pandemii COVID-19. W scenariuszu bazowym poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty około 2035 roku, co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 roku przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Prognozowany ruch transferowy w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ma stanowić około 40 proc. i wzrosnąć w długim okresie do poziomu 45-50 proc.

Dwie równoległe drogi startowe

Dokument wskazuje, że dzięki elastycznym projektom możliwa będzie modułowa rozbudowa terminala, płyt postojowych i pozostałej infrastruktury, tak by zapewnić efektywną pracę całego hubu.

W chwili otwarcia lotnisko CPK będzie dysponowało dwiema równoległymi drogami startowymi o długości 3.800 metrów każda, oddzielonymi 2.500-m przestrzenią, na której zlokalizowana zostanie niezbędna infrastruktura, między innymi terminal pasażerski z węzłem multimodalnym obejmującym dworzec kolejowy, płyty postojowe i odlodzeniowe, wieża kontroli ruchu lotniczego. Rezerwa pod trzecią drogą startową, która może być potrzebna w kolejnej fazie rozwoju lotniska, znajduje się na południe od dwóch obecnie projektowanych

Po północnej stronie terminala powstanie dworzec kolejowy z sześcioma podziemnymi peronami obsługujący połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Dzięki nowym, budowanym przez spółkę liniom dla Kolei Dużych Prędkości i modernizacji istniejącej sieci kolejowej czas przejazdu między lotniskiem CPK i Warszawą a największymi miastami w Polsce nie przekroczy 2,5 godziny.

Projektowana linia kolejowa, która zostanie oddana do użytku wraz z uruchomieniem lotniska, połączy Warszawę i Łódź z CPK, wpinając lotnisko w system Kolei Dużych Prędkości. Dworzec kolejowy CPK stanowić będzie środek węzła kolejowego łączącego CPK z liniami między innymi w stronę Warszawy, Łodzi i Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa.

Koncepcja architektoniczna terminala

Wyniki prognoz Pasażerskiego Modelu Transportowego wskazują, że docelowo około 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżało do lotniska koleją, około 50 proc. skorzysta z samochodów i taksówek, a pozostali z autobusów i innych środków transportu. W dłuższej perspektywie czasowej planowane jest również przedłużenie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej od Grodziska Mazowieckiego do terminala pasażerskiego CPK.

W obrębie lotniska powstaną dwa dodatkowe przystanki kolejowe, obsługiwane przez pociągi regionalne. Przystanek CPK Wschód, umożliwi dojazd do Airport City, czyli obiektów hotelowych, biurowych, konferencyjnych i administracyjnych. Z kolei CPK Zachód obsłuży między innymi strefę cargo dla ładunków frachtowych w zachodniej części węzła dodatkowo powstanie stacja CPK Towarowa. Master Plan uwzględnia również wstępny układ drogowy wokół lotniska.

Niebawem spółka CPK przedstawi koncepcję architektoniczną terminala pasażerskiego i dworca kolejowego, nad którymi od listopada ubiegłego roku pracuje zespół projektowy.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej