Kolejny krok w walce z komunikacyjnym wykluczeniem. Pociągi wrócą do Jastrzębia-Zdroju
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dwie umowy z wykonawcami prac projektowych w ramach programu Kolej Plus. Dzięki nim śląskie Jastrzębie-Zdrój odzyska kolejowe połączenie z Katowicami. Lepszy dostęp do kolei będą mieć również mieszkańcy południowych dzielnic Katowic.
2023-08-10, 15:20
Kolejarze z PKP PLK podpisali dwie umowy. Pierwsza z nich dotyczy uzupełnienia sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami, a druga przygotowania alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy-Katowice Murcki - Katowice Ligota linią kolejową nr 142.
Wartość obu umów, ponad 17 milionów złotych. Zadaniem wykonawcy będzie sporządzenie dokumentacji i opracowanie projektu.
Skrócenie czasu podróży
Dzięki odbudowie linii kolejowej mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają połączenie z Katowicami. Szacowany czas podróży między tymi miastami wyniesie niewiele ponad 70 minut.
Liczące około 80 tysięcy mieszkańców Jastrzębie-Zdrój od 2001 roku jest największym miastem w Polsce pozbawionym dostępu do kolei. W ramach projektu odbudowane zostaną dwa odcinki jednotorowe linii kolejowej o łącznej długości około 20 kilometrów: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze.
REKLAMA
Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 kilometrów na godzinę.
Mieszkańcy południowo-zachodniej części województwa śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei, dzięki budowie przystanków: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada oraz modernizacji stacji w Pawłowicach Śląskich.
Inwestycje dworcowe
Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się. Prace projektowe planowane są w latach 2023–2026, a roboty budowlane w latach 2026–2029. Szacowana wartość całego zadania to 475 milionów złotych.
Zyska katowicka aglomeracja
Dzięki przywróceniu ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami mieszkańcy południowych dzielnic Katowic: Ochojca, Murcek, Kostuchny i Podlesia zyskają lepszy dostęp do kolei. Szacowany czas przejazdu nową trasą Tychy – Katowice to 29 minut. Mijanka, którą przewidziano w Murckach, usprawni przewozy pasażerskie i towarowe. Zwiększy się także bezpieczeństwo dzięki budowie trzech bezkolizyjnych skrzyżowań torów z drogami – 2 wiaduktów kolejowych oraz 1 wiaduktu drogowego. Linia Katowice Ligota – Tychy stanowi istotny element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i obecnie wykorzystywana jest tylko w ruchu towarowym.
REKLAMA
Dla zadania prace projektowe zaplanowano latach 2023–2025, a w latach 2026–2029 budowę. Szacowana wartość całego zadania to ponad 142 miliony złotych.
Czym jest program Kolej Plus?
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 roku. Celem jest poprawa warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Przyjęty program jest wart ponad 13 miliardów złotych, w tym 11,2 miliarda złotych stanowią środki budżetu państwa, a około 2 miliardy, to środki jednostek samorządu terytorialnego.
REKLAMA
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA