Prezes PLL LOT: nowa strategia w październiku. Rekordowy zysk w zasięgu ręki

Na początku października zostanie ogłoszona nowa strategia Polskich Linii Lotniczych LOT. Już dziś wiadomo, że LOT chce konkurować cenowo z innymi liniami lotniczymi różnicując swoją ofertę. Być może w nowej strategii znajdą się też szczegóły dotyczące placów zakupu nowej floty regionalnej. W grze jest przede wszystkim Embraer oraz Airbus.

2023-08-28, 18:30

Prezes PLL LOT: nowa strategia w październiku. Rekordowy zysk w zasięgu ręki
Siatka połączeń kształtowana jest w taki sposób, by samoloty latały wypełnione. Uruchomione w zeszłym roku połączenia do Kairu, czy do Baku cieszą się bardzo dużą popularnością. Foto: LOT/Jacek Bonczek

2023 rok może być dla Polskich Linii Lotniczych LOT rekordowy, jeśli chodzi o wysokość zysku. Podczas poniedziałkowej gali "Zasłużeni dla PLL LOT" poinformowali o tym wspólnie sekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych Maciej Małecki oraz prezes linii Michał Fijoł.

Zysk netto może w tym roku przekroczyć miliard złotych. To zapewnia płynność finansową, możliwość spłaty pomocy publicznej udzielonej pod koniec 2020 roku oraz inwestowania w nowe technologie a także w rozbudowę floty.

Połączenia do popularnych miejsc wypoczynku

Prezes PLL LOT Michał Fijoł nie chciał zdradzić szczegółów - zarówno inwestycji w samoloty, jak i w nową siatkę połączeń. Wskazał jednak, że informacje na ten temat mogą się pojawić w nowej strategii PLL LOT, która zostanie ogłoszona 5 października.

Z wypowiedzi prezesa wynika jednak, że podstawową działalnością linii będą regularne rejsy. Michał Fijoł zaznaczył, że w tej chwili połączenia czarterowe obsługuje w czasie zimy pięć samolotów czarterowych, a latem jest to sześć maszyn. Tymczasem we flocie LOT-u jest 78 statków powietrznych.

REKLAMA

Prezes podkreślił, że przewoźnik dobrze się odnajduje w tym segmencie rynku, który był ważny szczególnie w czasach pandemii. W 2020 i 2021 roku LOT podpisał wiele umów z biurami podróży na czarterowanie samolotów. W tym czasie uruchomiono w ramach akcji "LOT na wakacje" połączenia do popularnych miejsc wypoczynku głównie nad Morzem Śródziemnym.

Prezes LOT-u pytany o to, co stoi za rosnącymi zyskami powiedział, że linia efektywnie wykorzystuje koniunkturę na rynku lotniczym. Siatka połączeń kształtowana jest w taki sposób, by samoloty latały wypełnione. Michał Fijoł podkreślił, że uruchomione w zeszłym roku połączenia do Kairu, czy do Baku cieszą się bardzo dużą popularnością.

Wachlarz usług dodatkowych

Ważnym czynnikiem jest także kształtowanie cen za przeloty. Najważniejszym czynnikiem jest posiadanie przez przewoźnika atrakcyjnych taryf, którymi można konkurować na rynku. Dla pasażerów oznacza to, że za przewóz bagażu, poczęstunek, ubezpieczenie, czy inne usługi dodatkowe, trzeba będzie dodatkowo zapłacić.

Dodatkowo LOT różnicuje serwis pokładowy w zależności od długości trasy - inny będzie na rejsach krajowych, a inny na europejskich i trasach dalekodystansowych. Prezes PLL LOT zaznaczył jednak, że wachlarz usług dodatkowych u narodowego przewoźnika nigdy nie będzie tak rozwinięty, jak u tak zwanych przewoźników niskokosztowych.

REKLAMA

Michał Fijoł zapowiedział, że nie należy się spodziewać rewolucji w polityce cenowej LOT-u, raczej będzie to ewolucja. Zawsze jednak ceny będą kształtowane w taki sposób, by były one atrakcyjne w stosunku do cen konkurencji.

Zapowiedział także, że wiele zależy od takich czynników, jak cena paliwa lotniczego. To właśnie ta wartość wpływa w największym stopniu na cenę za bilet lotniczy.

Nowe kierunki zagraniczne

Prezes PLL LOT wskazał także, że na wyniki cały czas ma wpływ wojna na Ukrainie. To z jednej strony odcięcie kilku ważnych rynków, z drugiej zaś wydłużenie tras przelotów do Japonii, czy Korei Południowej, co zwiększa koszty operacji lotniczych.

Przed wojną Rosja i Ukraina odpowiadały za blisko 10 proc. ogólnej puli pasażerów. Wojna wpłynęła także na ceny paliwa lotniczego.

REKLAMA

Michał Fijoł zapowiedział, że LOT nie będzie kasować połączeń krajowych. Podkreślił, że takie połączenia odgrywają ważną rolę w siatce, dlatego też należy się spodziewać raczej rozszerzenia oferty do portów regionalnych w Polsce.

Prezes nie chciał zdradzić, jakie nowe kierunki zagraniczne ma w planach przewoźnik. Na razie wiadomo, że 26 października odbędzie się pierwszy rejs na trasie Wrocław - Seul, natomiast w lutym 2024 roku zostanie uruchomione połączenie Warszawa - Taszkient.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej