Via Carpatia w Podlaskiem. Rusza budowa dwóch odcinków S19

2023-10-10, 13:10

Via Carpatia w Podlaskiem. Rusza budowa dwóch odcinków S19
Budowa 9 km odcinka drogi S19 od miejscowości Haćki do Bielska Podlaskiego (na południe od Białegostoku) już trwa. Planowane oddanie do ruchu - lato 2025. Foto: GDDKiA Białystok/Twitter

653 mln zł ma kosztować budowa ok. 28 km drogi S19 na dwóch sąsiednich odcinkach: Bielsk Podlaski-Boćki i Boćki- Malewice. We wtorek w rejonie Bociek (Podlaskie) GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy. Jednocześnie Dyrekcja poinformowała, że w ramach przetargu na odcinek S19 Białystok Północ-Dobrzyniewo wpłynęło 10 ofert.

Projekt i budowa 12 km odcinka Bielsk Podlaski-Boćki kosztuje 309,4 mln zł (realizacja GDDKiA Białystok), a blisko 16 km odcinka Boćki-Malewice - 343,6 mln zł (realizacja GDDKiA Kielce). Oba odcinki zaprojektowała i wybuduje wybrana w przetargach firma Strabag.
Inwestycje mają być gotowe za dwa lata, w 2025 r.

Wniosek o wydanie ZRID

Odcinek Bielsk Podlaski- Boćki będzie przedłużeniem już budowanego odcinka Haćki-Bielsk Podlaski. Będzie przebiegać nowym śladem na zachód od obecnej drogi krajowej nr 19.

"Na skrzyżowaniu nowej trasy z obecną dk 19 powstanie węzeł drogowy Boćki" - podała GDDKiA.
Przewidziano 11 obiektów inżynierskich w tym pięć wiaduktów nad ekspresówką, także m.in. most z przejściem dla zwierząt, wiadukt z przejściem dla zwierząt.

Odcinek Boćki - Malewice to natomiast 16 km przyszłej drogi ekspresowej, również o przebiegu nowym śladem na wschód od obecnej drogi krajowej nr 19.

"Jego przedłużeniem będzie odcinek kończący się w Chlebczynie na terenie woj. mazowieckiego, dla którego procedowany jest wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)" - podała GDDKiA.

Zaplanowano m.in. 10 wiaduktów, pięć mostów, przejścia dla zwierząt.

"Na obu odcinkach skomunikowanie terenów przyległych zapewnią drogi dojazdowe. Zbudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudujemy i zbudujemy infrastrukturę w pasie drogowym oraz wykonamy nasadzenia zieleni" - poinformowała GDDKiA.

Bezpieczeństwo i komfort jazdy

P.o. dyrektora GDDKiA w Białymstoku Norbert Wyrwich podkreślił, że oba odcinki, których budowa zaczęła się we wtorek są kluczowe z punktu widzenia budowy Via Carpatia w regionie.

- Długo czekaliśmy na rozpoczęcie prac na drodze S19, która jest wytyczana nowym śladem i będzie stanowić europejską trasę Via Carpatia - powiedział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Dodał, że droga powinna poprawiać m.in. warunki rozwojowe regionu, system komunikacyjny, bezpieczeństwo i komfort jazdy, bo ruch na obecnej dk 19 jest duży, a droga ta nie spełnia wymogów pod taki ruch.

Starosta siemiatycki Marek Bobel poinformował, że będą prowadzone starania, by do obecnej inwestycji został doprojektowany węzeł drogowy Malewice, bo brak tego węzła oznaczałby, że na 30 km S19 nie byłoby żadnego z niej zjazdu.

Waldemar Wójcik z zarządu firmy Strabag powiedział, że w ramach budowy firma musi wykonać 2 mln m3 wykopu, ok. 1 mln m3 nasypu, zbudować 28 obiektów mostowych, zbudować węzeł drogowy Boćki, przygotować 400 tys. ton mieszanek mineralno-asfaltowych.

W budowie jest 37 km drogi S19

Jednocześnie - jak poinformowała GDDKiA - w przetargu na projekt i budowę ok. 9 km odcinka drogi ekspresowej S19 Białystok Północ-Dobrzyniewo wpłynęło 10 ofert. Najtańszą - prawie 320,9 mln zł - złożyła firma Unibep. Ta sama firma zaproponowała też najtańszą cenę w przetargu na projekt i budowę sąsiedniego odcinka DS19 Czarna Białostocka-Białystok Północ. Najdroższą cenę za odcinek Białystok Północ-Dobrzyniewo zaproponowała natomiast firma Budimex - 438,7 mln zł.


Razem z wydaną w piątek decyzją, pozwolenia na budowę obejmują trzy łączące się odcinki Via Carpatia, a prace realizacyjne przekroczą 37 kilometrów Razem z wydaną w piątek decyzją, pozwolenia na budowę obejmują trzy łączące się odcinki Via Carpatia, a prace realizacyjne przekroczą 37 kilometrów

Odcinek Białystok Północ (dawniej Sochonie na drodze krajowej nr 8 - do węzła drogowego Dobrzyniewo z tym węzłem) będzie miał prawie 9 km. Powstanie tam droga dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, pas awaryjny. Droga ma być dostosowana do nośności 11,5 tony na oś. Powstanie 14 różnych obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty czy przejścia dla zwierząt.

GDDKiA przypomniała, że w Podlaskiem w budowie jest 37 km drogi S19 w międzynarodowym korytarzu transportowym z północy na południe Europy Via Carpatia.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej