Egzamin na prawo jazdy. Od 1 stycznia nowe wymagania, ale także trochę ułatwień
Egzamin na prawo jazdy już za kilka dni będzie wyglądał inaczej. Pojawi się kilka istotnych zmian. 1 stycznia w życie wchodzi bowiem nowe Rozporządzenie Ministra Infrastruktury. W ocenie komentatorów, część zmian ułatwi życie egzaminowanym, część - wręcz przeciwnie.
2023-12-29, 13:53
24 listopada 2023 r. minister infrastruktury podpisał rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.
W nowym rozporządzeniu pojawią się zarówno ułatwienia, jak i drobne utrudnienia dla ubiegających się o dokument.
Natychmiastowe przerwanie egzaminu
W ocenie komentatorów zasadniczą zmianą, którą przynosi znowelizowane rozporządzenie, jest przekazywanie informacji o negatywnym wyniku egzaminu. Przeprowadzający egzamin nie będzie musiał mówić o tym, że podjął decyzję o niezaliczeniu - niektórzy dowiedzą się o tym dopiero na końcu, po powrocie do ośrodka. Oznacza to również, że wynik negatywny nie zawsze będzie skutkował przerwaniem jazdy. Teoretycznie ma to uchronić przyszłego kierowcę przed stresem i ułatwić mu koncentrację na prowadzeniu samochodu.
Jak przytacza zapisy rozporządzenia serwis auto.dziennik.pl, egzaminator będzie mógł przerwać jazdę w razie następujących wykroczeń:
REKLAMA
- spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie osoby egzaminowanej mogące skutkować kolizją lub wypadkiem drogowym,
- omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym,
- wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub będącemu na oznakowanym przejściu dla pieszych,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana,
- niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia,
- nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu albo w strefie zamieszkania,
- niezastosowanie się do: sygnałów świetlnych, sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym, sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego,
- niezastosowanie się do znaków: "stop", "zakaz wjazdu", "zakaz skręcania w lewo", zakaz skręcania w prawo", "nakaz jazdy", wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu, "linia podwójna ciągła", "zakaz ruchu",
- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu: na skrzyżowaniu, pojazdom szynowym, rowerzystom, podczas zmiany pasa ruchu, w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze, podczas włączania się do ruchu, podczas cofania,
- naruszenie zakazu zawracania,
- przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h,
- nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania,
- naruszenie zakazu wyprzedzania: na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi, przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, na skrzyżowaniach, na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi, na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi,
- niezastosowanie się do znaku "zakaz wyprzedzania",
- wyprzedzanie z niewłaściwej strony,
- spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem,
- nieupewnienie się przed wjazdem na przejazd kolejowy lub tramwajowy czy nie zbliża się pojazd szynowy.
Przechowywanie i wgląd do nagrań
Jak podaje z kolei "Dziennik Gazeta Prawna", ośrodki egzaminowania będą musiały wyznaczyć konkretne miejsce do przeglądania zarejestrowanego przebiegu części praktycznej egzaminu. Dotychczas Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego miały w obowiązku jedynie przechowywanie tych nagrań i zabezpieczanie ich przed osobami nieupoważnionymi.
Z zapisów rozporządzenia wynika, że obejrzeć nagranie można w przypadku niezaliczenia egzaminu i złożenia skargi, ale w praktyce (za zgodą dyrektora ośrodka) powinno to być też możliwe dla wszystkich kursantów, którzy po prostu chcą zobaczyć swoje błędy.
Nowa regulacja wprowadza także możliwość potwierdzenia tożsamości egzaminowanego za pomocą aplikacji mObywatel. Dotychczasowe przepisy umożliwiały wylegitymowanie się tylko tradycyjną wersją dokumentu, np. dowodem osobistym, paszportem lub kartą pobytu.
Co do zasady, możesz wspomagać się urządzeniami zainstalowanymi fabrycznie w autach. Na Na egzaminie należy sprawdzić też światła przeciwmgłowe przednie, a nie tylko tylne (o ile występują).
REKLAMA
Nowe przepisy dotyczą również osób, które chcą zdobyć prawo jazdy na motocykl. Od 2024 r. "zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku" to osobne zadanie egzaminacyjne. Z kolei egzaminator będzie oceniał zdającego z pozycji pasażera samochodu jadącego za motocyklem. Wcześniej osoba egzaminująca prowadziła auto jadące za kursantem, co mogło utrudniać dostrzeżenie ewentualnych błędów. Dodatkowo egzamin może zakończyć się wynikiem negatywnym z powodu "nieprawidłowego sposobu wykorzystania stroju".
PR24.pl, DoS
REKLAMA