Odcinek trasy S16 połączy Ełk z Olsztynem. Rozstrzygnięto przetarg na budowę

2024-02-01, 12:45

Odcinek trasy S16 połączy Ełk z Olsztynem. Rozstrzygnięto przetarg na budowę
zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock/Stockr

Konsorcjum firm - Mirbud i Kobylarnia złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn - Krynice. Jeśli firmy, które przetarg przegrały nie złożą protestów, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą. W przyszłości trasa S16 połączy Ełk z Olsztynem.

Konsorcjum firm - Mirbud i Kobylarnia złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację 8,5 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S16 Knyszyn – Krynice. Jeśli firmy, które przetarg przegrały nie złożą protestów, możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą. W przyszłości trasa S16 połączy Ełk z Olsztynem.

 Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka S16 Knyszyn – Krynice Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w połowie września ubiegłego roku. Wpłynęło osiem ofert. Najniższa, złożona przez konsorcjum Mirbud i Kobylarnia ma wartość 314,7 miliona złotych. Najwyższą, na kwotę prawie 380 milionów złotych złożyła firma Unibep.

O tym, która firma zwycięży zadecydowała cena. Wyłoniony w przetargu wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy.

Poszukiwanie optymalnego wariantu drogi 

Droga ekspresowa S16 pomiędzy Ełkiem a Knyszynem została wpisana Rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 maja 2016 roku do sieci dróg ekspresowych w Polsce. W tej chwili trwają nad nią prace planistyczne związane z wyborem najkorzystniejszego wariantu. Tego typu prace dla odcinka Knyszyn – Krynice zakończyły się wcześniej, za sprawą wykorzystania decyzji środowiskowej wydanej w grudniu 2015 roku na wówczas jeszcze przygotowywany fragment S19 Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo – Choroszcz.

Dzisiejszy wybór najkorzystniejszej oferty, to ważny etap postępowania, które dotyczy zaprojektowania i budowy ponad 8 – kilometrowego odcinka od projektowanego węzła Knyszyn do okolic Krynic. Tam S16 będzie się łączyć z projektowaną drogą ekspresową S19 na planowanym węźle Dobrzyniewo.

Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód, gdzie połączy się z istniejącą drogą ekspresową S8. 

Podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie tego roku. To pozwoliłoby uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2025-2028.  

Jakie będą rozwiązania techniczne? 

Odcinek Knyszyn – Krynice będzie budowany w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra wraz z pasem awaryjnym. Obie jezdnie będą oddzielone pasem rozdziału o szerokości, co najmniej 5 metrów. Zaplanowano dziewięć obiektów inżynierskich, w tym: trzy wiadukty, cztery przejścia dla zwierząt oraz dwa przepusty. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca.

Trasa S16, to droga ekspresowa, która będzie przebiegać z Olsztyna do Knyszyna. Projektowana długość, to 230 kilometrów. Pierwsze plany jej budowy pojawiły się w 1985 roku. Element tej trasy stanowi południowa obwodnica Olsztyna.

 

 

PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/sw

Polecane

Wróć do strony głównej