Praca zdalna. W ocenie pracodawców wielu obowiązków nie da się realizować poza miejscem pracy

2024-02-28, 11:06

Praca zdalna. W ocenie pracodawców wielu obowiązków nie da się realizować poza miejscem pracy
Popularność pracy zdalnej zaczyna sukcesywnie spadać. Obecnie, w trybie home office pracuje ok. 28 proc. Polek i Polaków. Foto: Girts Ragelis/shutterstock

Popularność pracy zdalnej spada i wynika to z niechęci zatrudniania w ten sposób przez pracodawców - wynika z badań rynkowych. Największy rozkwit praca zdalna przeżyła podczas pandemii koronawirusa. Niemniej, wciąż istnieją branże czy zawody, które niezależnie od sytuacji z powodzeniem można wykonywać w domu.

W ostatnich latach - zwłaszcza z powodu pandemii COVID-19 - praca zdalna stała się zjawiskiem powszechnym. W związku z tym 7 kwietnia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy regulujące ten tryb pracy. Globalna epidemia to jednak niejedyny powód popularności tej formy świadczenia pracy.

Spadek produktywności?

Jak informuje serwis GoWork.pl, okazuje się, że praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem i prawie wszyscy (88 proc. ankietowanych) chcą, aby pracownicy wrócili do biur. Powodem są obawy o dobre samopoczucie pracowników oraz jakość współpracy w zdalnych zespołach.

Poza tym, 8 na 10 przedsiębiorców deklaruje, że ze względu na charakter wykonywanych przez pracownika zadań, wiele obowiązków nie da się realizować poza miejscem pracy.

Wątpliwości pracodawców dotyczą również spadku produktywności (18 proc. badanych), innowacyjności (2 proc.) oraz kultury organizacyjnej (2 proc.).

Popularność pracy zdalnej zaczyna więc sukcesywnie spadać. Bowiem jeszcze w latach 2022-2023 w trybie home office pracowało około 34 proc. Polek i Polaków. Obecnie (początek 2024 roku) jest to już około 28 proc.

Praca zdalna ma wiele zalet

Eksperci przyznają jednak, że praca zdalna ma wiele zalet i jest doceniana zarówno przez pracowników, jak i pracodawców. Do największych należą:

  • elastyczność - pracownicy zdalni samodzielnie zarządzają swoim czasem pracy, co pozwala im dostosować godziny pracy do swoich indywidualnych preferencji i potrzeb; mogą więc pracować wtedy, gdy są najbardziej produktywni, a to prowadzi do lepszej wydajności;
  • oszczędność czasu i pieniędzy - brak konieczności dojeżdżania do firmy to mniej straconego czasu w korkach i pieniędzy na paliwo; z kolei większa ilość zdalnych pracowników to brak konieczności utrzymywania dużego biura, opłat za czynsz itp.;
  • większe możliwości - pracownik nie musi ograniczać się do ofert a pracodawca do kandydatów tylko ze swojej miejscowości;
  • poprawa równowagi między życiem zawodowym a osobistym - wielu pracownikom łatwiej jest łączyć życie zawodowe z życiem prywatnym, pracując zdalnie, ponieważ mogą elastycznie zarządzać swoim czasem i pracować z dowolnego miejsca.

PR24.pl, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej