Przetarg na audyt CPK unieważniony. Ekspert: konsorcjum bez kompetencji, doświadczenia i renomy

2024-02-29, 07:53

Przetarg na audyt CPK unieważniony. Ekspert: konsorcjum bez kompetencji, doświadczenia i renomy
W lipcu 2023 r. spółka przedstawiła projekt koncepcyjny terminala lotniskowego oraz dworca kolejowego i autobusowego. Foto: X/@CPK_pl

Spółka Centralny Port Komunikacyjny unieważniła przetarg na audytora, który miał zweryfikować i ocenić harmonogram dla części lotniskowej i kolejowej projektu. Jak napisano w komunikacie, zamawiający unieważnił postępowanie przetargowe bez podania przyczyny, "w trosce o zapewnienie najwyższej jakości" tego audytu.

Według eksperta lotniczego Macieja Wilka, unieważniony już przetarg wygrało konsorcjum podmiotów, które "nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani - przede wszystkim - renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali".

Nowe władze CPK oraz pełnomocnik do spraw inwestycji Maciej Lasek zapowiedzieli kilka audytów w sprawie zasadności kontynuowania inwestycji - zarówno zewnętrznych, jak i prowadzonych przez samą spółkę.

Wyniki audytu CPK w połowie 2024 r.

Z dokumentacji postępowania wynika, że przetarg ogłoszono 9 lutego br. W ramach postępowania przetargowego 27 lutego br. wyłoniono firmy: HMJ sp. z o.o z Warszawy, Projekt Plus sp. z o.o z Warszawy oraz TECH-TOR Sp. z o.o. z Warszawy (te firmy wspólnie złożyły ofertę). CPK oszacował wartość zamówienia bez podatku od towarów i usług na 355.815,04 zł. Wybrane firmy przedstawiły ofertę o wartość brutto 387.450,00 zł. Drugą pod względem ceny ofertę złożyły Instytut Dróg i Lotnisk Sp. z o.o. i CCM Sp. z o.o. - 444.817,20 zł brutto. Najdroższą ofertę przedstawiły firmy: Infra - Centrum Doradztwa sp. z o.o. i IPOPEMA Securities - 1.211.550,00 zł brutto.

Jeszcze 27 lutego br. w Katowicach pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zapowiedział, że audyt dotyczący budowy portu lotniczego i kolei dużych prędkości ma być gotowy w połowie 2024 r. Wyniki audytu miały zostać przekazane rządowi, który miał podjąć ostateczną decyzję w sprawie portu lotniczego oraz linii kolejowych.

Inwestor strategiczny

CPK informuje na swoich stronach internetowych, że w lipcu 2023 r. spółka przedstawiła projekt koncepcyjny terminala lotniskowego oraz dworca kolejowego i autobusowego. Wskazano, że tę dokumentację przygotował master architekt CPK, czyli brytyjskie konsorcjum Foster+Partners, które zaprojektowało wcześniej m.in. lotniska w Hongkongu, Pekinie i Dosze.

Na zaawansowanym etapie są też prace przy projektowaniu płyty lotniska, m.in. dróg startowych oraz kołowania i płyt postojowych dla samolotów.

W ramach umowy ramowej na projektowanie tzw. infrastruktury wspierającej przygotowywana jest dokumentacja m.in. dla wieży kontroli ruchu lotniczego, którą opracowuje polska pracownia JSK Architekci. Jednocześnie trwają prace nad projektem budynków lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. W tym przypadku wykonawcą jest polskie konsorcjum AKE Studio, APA i Tequm.

W październiku 2023 r. spółka wybrała francuską grupę Vinci Airports i australijski fundusz IFM Global Infrastructure Fund na inwestora strategicznego, który miałby objąć do 49 proc. udziałów w spółce do budowy i zarządzania lotniskiem.

Miliardowe dochody CPK

Według raportu EY nowa infrastruktura CPK "pozwoli czerpać miliardowe dochody" z obsługi lotniczego cargo. Oszacowano, że do 2060 r. tylko z ceł i VAT może to być dla budżetu Polski dodatkowych ok. 200 mld zł. Jak zaznaczono, z raportu firmy Kearney wynika, że inwestycje CPK będą impulsem dla gospodarki, pozwalając wygenerować do 2040 r. ok. 290 tys. nowych miejsc pracy.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej