Kurier InPost. "Z roku na rok jest coraz gorzej"

Niedawny szum wokół buntu kurierów InPost w Radomiu skłonił współpracujących z gigantem paczkowym przewoźników do opowiadania, jak wygląda ta współpraca. Nie wygląda to dobrze.

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-05-31, 18:05

Kurier InPost. "Z roku na rok jest coraz gorzej"
Kurier uzupełniający paczkomat. Foto: PIOTR KAMIONKA/REPORTER/East News
  • InPost nie zatrudnia własnych kurierów - wszyscy są zewnętrznymi dostawcami usług
  • Kurierzy muszą ściśle przestrzegać zasad narzucanych przez firmę Rafała Brzoski
  • Współpracując z InPostem kurierzy coraz głośniej narzekają na stawki i warunki współpracy

"Stawki są śmiesznie niskie"

InPost to europejski już gigant na rynku przesyłek. Tysiące paczkomatów, miliony paczek i tysiące kurierów oraz ekspansja na kolejne rynki to wyznaczniki sukcesu należącej do miliardera Rafała Brzoski firmy. Jednak InPost nie zatrudnia żadnego kuriera - wszyscy oni są zewnętrznymi firmami lub przez nie zatrudniani. 

Nie oznacza to jednak, że nie muszą stosować się do wyznaczonych przez InPost standardów. Muszą pracować w określonych godzinach, mieć odpowiedni poziom skuteczności doręczeń i nie może być na nich zbyt wielu skarg. InPost właśnie za to płaci i tego wymaga. Jednak najwyraźniej z tym płaceniem nie jest najlepiej, skoro kurierzy zaczynają się buntować. 

- Z roku na rok jest coraz gorzej. Stawki są śmieszne niskie, sypią się kary finansowe, trzeba rozwiązywać testy w aplikacji kurierskiej, jak w szkole. W słabszym miesiącu, po opłaceniu wszystkich kosztów związanych z prowadzeniem działalności, zostało mi na życie "plus minus" 1 tys. zł — stwierdził w rozmowie z "Faktem" mieszkaniec województwa wielkopolskiego współpracujący z InPost. 

InPost stawia na samochody elektryczne. Na koszt kurierów

Kurierzy mają teraz jeszcze jeden powód do krytyki giganta, który ich zatrudnia (choć formalnoprawnie jest kontrahentem). InPost wymaga obecnie, by flota pojazdów kurierskich była bardziej ekologiczna i kurierzy jeździli elektrycznymi furgonetkami. Za używanie spalinowych starszych niż 8 lat, kurierom odejmowane jest 5 proc. kwoty rozliczenia każdego miesiąca. W ramach rekompensaty InPost zaproponował 2 proc. podwyżki stawek. Dla kurierów to nie do przyjęcia. 

REKLAMA

- Jest tak, jak piszą media. Mamy podpisywać aneksy do umów, które są dla nas bardzo niekorzystne. W firmie jest na to bardzo duże ciśnienie - powiedział "Faktowi" współpracujący z InPostem przewoźnik. 

Zwraca on tez uwagę, że na jednym starszym pojeździe tracić będzie miesięcznie 900 zł, a dopłaty do samochodów EV nie wystarczą na pokrycie kosztów wymiany. 

Jak płaci InPost

InPost ma płacić swoim kontrahentom 4 zł od doręczonej paczki/przesyłki w podstawowej strefie (centra miast). Do tego dochodzą premie od skuteczności doręczenia, ale skuteczność trzeba mieć na poziomie 97,5 proc., a do tego brak skarg ze strony klientów i dobre wyniki w codziennych testach wiedzy. 

InPost automatycznie obciąża swoich przewoźników karami finansowymi, wystawiając każdego miesiące noty obciążeniowe i zabierając pieniądze bezpośrednio z faktur (prawdopodobnie chodzi o pomniejszanie zapłat o kwotę not obciążeniowych - przyp. red.). 

REKLAMA

Do tego, jak zauważa przewoźnik rozmawiający z "Faktem", InPost wymaga od swoich kurierów, by gotówkę z przesyłek pobraniowych wpłacali tylko do bankomatów jednego operatora i równocześnie nie przyjmuje jej w swoich magazynach (ani nie postawił tam wpłatomatów). Dla kurierów to utrudnienie, bo InPost wymaga, by wpłaty trafiły do wpłatomatu w dniu pobrania gotówki od klienta. Za każdą nierozliczoną kwotę pobrania InPost ma pobierać 50 zł niezależnie od wysokości pobrania. 

InPost nie odpowiada na pytania mediów

O sprawie konfliktu InPost-kurierzy PolskieRadio24.pl pisało już w poniedziałek 26 maja. Poruszaliśmy tak kwestię weksli in blanco, pozwalających InPostowi na zażądanie od kurierów dowolnej kwoty "za szkody" czy kwestię rzekomych limitów dziennych zarobków (przychodów). Wysłaliśmy wtedy do Biura Prasowego InPost następujące pytania: 

Czy spór kurierzy-Inpost w związku z aneksem i realizacją planu przechodzenia na samochody elektryczne grozi opóźnieniami w dostawach? Ilu kurierów zatrudnia na etat InPost?

Czy to prawda, że kurierzy mają limity zarobków i nie mogą zarobić więcej niż określona kwota dzienna?

REKLAMA

Czy to prawda, że kurierzy podpisują weksle in blanco? Jeżeli tak, to w jakim celu InPost tego wymaga?  

Nadal nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi. Dziennik "Fakt" również wysłał do InPost swoje pytania i zrobił to 27 maja. Do dnia 31 maja nie otrzymał odpowiedzi. 

Czytaj także: 

Źródło: Fakt/AM

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej