"Oszuści, kombinatorzy". Problem klientów z przedsiębiorcami

Przeszło połowa przedsiębiorców zetknęła się z krzywdzącymi stereotypami na swój temat. A blisko 30 proc. z nich przyznaje, że psują im one relacje z klientami. Spore problemy rodzą się też na linii przedsiębiorcy-pracownicy. 

2025-06-03, 11:39

"Oszuści, kombinatorzy". Problem klientów z przedsiębiorcami
Pizzeria - przykład przedsiębiorczości. Foto: Julian Sojka/East News
  • Ponad połowa przedsiębiorców miała styczność z krzywdzącymi stereotypami na temat przedsiębiorców
  • Dla 30 proc. badanych to problem w relacjach z klientami, a dla 20 proc. w relacjach z pracownikami
  • Większość przedsiębiorców uważa, że jest przeciążona obowiązkami, z tą opinią zgadza się też większość społeczeństwa
  • Z pozytywnych stereotypów dominuje ten o sprycie i zaradności, z negatywnych - opinie o nieuczciwości lub skłonności do oszukiwania

Z raportu opublikowanego przez Santander Leasing wynika, że ponad 50 proc. małych i średnich przedsiębiorców zetknęło się z krzywdzącymi stereotypami. Dla blisko 30 proc. z nich to kłopot w relacjach z klientami, a dla ponad 20 proc. w stosunkach z pracownikami. 

Przeciążony pracą jak przedsiębiorca

Jak wynika z raportu, większość przedsiębiorców i ponad połowa społeczeństwa uznaje, że przedsiębiorcy w Polsce są przeciążeni obowiązkami. Uważa tak 65 proc. właścicieli firm i 55 proc. ogółu respondentów.

Większość ankietowanych w obu grupach wskazała też, że przedsiębiorcy potrafią pokonywać trudności dzięki sprytowi i zaradności - takiej odpowiedzi udzieliło 64 proc. respondentów prowadzących firmy i 57 proc. ogółu ankietowanych.

Jednocześnie 52 proc. przedsiębiorców stwierdziło, że spotkało się z negatywnymi stereotypami na swój temat. Ankietowani w tej grupie wskazali, że najczęściej są określani jako "kombinatorzy" - 14 proc. wskazań, "nieuczciwi" - 10 proc. lub "oszuści/cwaniacy" - 9 proc.

Warto zwrócić uwagę, że te negatywne stereotypy są bardzo ze sobą zbieżne, ale też korespondują z opinią o "sprycie i zaradności". Opinia o "kombinatorstwie" czy "cwaniactwie" to nic innego, jak negatywne odbieranie sprytu i zaradności. 

Co trzeci przedsiębiorca uważa, że takie stereotypy realnie wpływają na ich działalność. 23 proc. respondentów prowadzących działalność gospodarczą zadeklarowało, że reaguje na nie z obojętnością, natomiast 27 proc. przedsiębiorców przyznało, że negatywne stereotypy psują relacje z klientami, a 22 proc. uważa, że uderzają w stosunki z pracownikami.

- Wyniki badania potwierdzają to, co od lat obserwuję w bezpośredniej pracy z klientami: polscy przedsiębiorcy ciężko pracują i biorą na siebie ogromną odpowiedzialność - zaznaczył dyrektor zarządzający rynkiem małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing Jakub Poręcki.

Nieco ponad połowa Polaków ufa, że przedsiębiorcy są uczciwi 

57 proc. ogółu społeczeństwa postrzega przedsiębiorców głównie jako sprytnych i zaradnych, a 55 proc. jako ciężko pracujących i przeciążonych obowiązkami. 54 proc. uważa też, że przedsiębiorcom można ufać, iż prowadzą swoje firmy uczciwie.

Według 59 proc. przedsiębiorców oraz 60 proc. ogółu społeczeństwa, główną motywacją do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej jest pragnienie niezależności. Na kolejnych miejscach znalazły się: pasja do wybranej dziedziny - po 36 proc. wskazań w obu grupach, kontynuacja rodzinnej tradycji oraz brak satysfakcji z pracy na etacie - odpowiedziało tak po około 33 proc. ankietowanych w obydwu grupach.

Badanie pokazuje również, co powstrzymuje Polaków przed założeniem własnej działalności. Najczęściej wskazywane bariery to wysokie podatki i składki społeczne - 32 proc. wskazań oraz brak odpowiedniego kapitału na start - 27 proc. Z badania wynika też, że kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem działalności - 27 wobec 19 proc., podczas gdy mężczyźni w większym niż kobiety stopniu upatrują czynników ryzyka w biurokracji i skomplikowanych przepisach - 25 wobec 18 proc.

Ankietowanych zapytano również, jak w ciągu ostatniej dekady zmieniał się wizerunek małych i średnich przedsiębiorców w społeczeństwie. Zdaniem 39 proc. przedsiębiorców nie uległ istotnym zmianom, 37 proc. dostrzega poprawę, a 24 proc. pogorszenie. Kobiety częściej niż mężczyźni zauważają, że wizerunek przedsiębiorców uległ pogorszeniu - 30 wobec 21 proc.

- Badanie przeprowadzone w latach 90-tych przez prof. Lenę Kolarską-Bobińską pokazywało, że ponad 75 proc. polskiego społeczeństwa postrzegało nas wówczas jako "przewalaczy". Już tamto badanie ujawniło pewne paradoksy – opinia ta nie przeszkadzała większości badanych Polaków - 60 proc., życzyć sobie, aby ich dzieci zostały przedsiębiorcami - skomentował dr Jacek Santorski, psycholog biznesu.

Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska, cytowana w raporcie, wskazała na potrzebę systemowych zmian.

 - Szczególnie ważne są te fragmenty raportu, które wskazują bariery w prowadzeniu działalności. 72 proc. przedsiębiorców podkreśla, że warunki prowadzenia biznesu w Polsce są trudne i powinny być ułatwione. To zbieżne z moimi obserwacjami - stwierdziła. 

Badanie przeprowadzono na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna na próbie liczącej 579 małych i średnich przedsiębiorców oraz reprezentatywnej próbie osób nieprowadzących działalności, liczącej 1074 osób.

REKLAMA

Czytaj także: 

Źródło: PAP/AM

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej