Oto największe sieci handlowe w Polsce. Dino i Lidl rozpychają się

Największą siecią handlową w Polsce jest Biedronka, której przychody przekroczyły już barierę 100 mld złotych. Na dalszych miejscach coraz szybciej rosną Lidl i Dino. Auchan i Carrefour tracą.

Andrzej Mandel

Andrzej Mandel

2025-10-11, 06:06

Oto największe sieci handlowe w Polsce. Dino i Lidl rozpychają się
Sklep Dino (ul. Kubusia Puchatka) w Olsztynie/zdjęcie ilustracyjne. Foto: Artur Szczepanski/REPORTER

Najważniejsze informacje w skrócie: 

  • Największą siecią handlową w Polsce jest, pod względem przychodów, Biedronka. Jej przychody są większe niż łączne przychody trzech największych konkurentów
  • Szybko rosną na rynku Lidl i Dino. Obie sieci notują dwucyfrowy wzrost przychodów. Swój udział szybko powiększa Aldi, ale to nadal marginalna sieć
  • Maleje udział w rynku sieci Auchan i Carrefour

Biedronka i długo nic

Największą siecią handlową w Polsce jest Biedronka. To gigant, który zatrudnia ponad 80 tys. osób, ma ponad 100 mld przychodu i jest coraz bliżej 4 tys. sklepów. O tym, jak mocno dominuje na rynku, świadczy fakt, że jej przychody są większe niż łączne przychody czterech największych konkurentów.

Na dalszych miejscach wyróżniają się trzy sieci. Dwucyfrowe tempo wzrostu przychodów mają Aldi, Dino i Lidl, które coraz mocniej rozpychają się na dalszych pozycjach, wypierając mniej energicznych konkurentów.

Ranking największych sieci spożywczych:

1. Biedronka - przychody 102 mld złotych, wzrost o ok. 10 proc. W połowie 2025 roku miała 3802 sklepy. Oczywisty lider wielkości zatrudnienia. 

2. Lidl Polska - przychody ok. 41 mld złotych, wzrost o ok. 14 proc. Obecnie ma ok. 900 sklepów. Lider płacowy - niemiecka sieć płaci swoim pracownikom więcej niż konkurencja.

3. Dino Polska - przychody ok. 29 mld złotych, wzrost o 14 proc. Wzrost silnie napędzały 283 nowe sklepy. Obecnie ma już 2933 placówek i nie zamierza się zatrzymywać.

4. Kaufland Polska - przychody na poziomie ok. 13,5 mld złotych. Zmalały one o ok. 3 proc. Sieć należy do tego samego właściciela co Lidl Polska.

5. Auchan Polska - w Polsce przychody francuskiej sieci zmalały o ok. 4 proc. do 11,8 mld złotych. Znana z hipermarketów (i niskich cen) sieć zaczyna się koncentrować na mniejszych formatach bliżej klienta.

6. Carrefour Polska - obroty na poziomie ok. 10 mld złotych, co oznacza spadek o ok. 3 proc. Sieć odnotowuje też ostatnio spadek sprzedaży porównywalnej w sklepach. Mówi się o wyjściu jej z Polski i sprzedaży sklepów.

7. Netto Polska - przychody szacowane są na ok. 8 do 10 mld złotych. Wzrost prawdopodobnie był na poziomie średniej sektora dyskontów. Netto ma pewne problemy związane z integrowaniem dawnych sklepów Tesco.

8. Aldi Polska - następny czempion wzrostu. Przychody Aldi w Polsce wzrosły o ok. 15 proc. Jednak nadal jest to mała sieć o znikomym udziale - jej łączne przychody to ok. 4,1 mld złotych.

Pozostałe sieci odnotowywały znacznie mniejsze przychody, ale są jeszcze dwa przypadki, które trzeba potraktować osobno.

Jednym z nich jest Grupa Eurocash, która zrzesza tysiące sklepów partnerskich oraz sieci Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan czy ABC. Ciężko jest tu rozróżniać wyniki poszczególnych sieci, więc najlepiej traktować ją łącznie. I gdyby była to jednolita sieć, to zajęłaby miejsce zaraz za Lidlem.

Eurocash, mimo problemów, miał bowiem przychody na poziomie 36,3 mld złotych. Ale zysk netto wyniósł tylko 3,8 mln złotych.

Żabka - sieć najbliżej klienta

Wyjątkowym przypadkiem jest sieć Żabka Polska. Prowadzone przez teoretycznie niezależnych przedsiębiorców (franczyzobiorców) sklepy są praktycznie na każdym polskim rogu. Łącznie jest ich już w Polsce ponad 11 600, a Żabka rozpoczęła ekspansję w Rumunii.

W 2024 roku Żabka miała przychód na poziomie 26,6 mld złotych. Biorąc pod uwagę liczbę placówek, jest siecią największą. Ale pod względem przychodów nie dorównuje Biedronce.

W zestawieniu starałem się zestawić sieci o podobnym charakterze. Stąd osobna pozycja Żabki i Grupy Eurocash. Przychody za 2024 rok oszacowane zostały na podstawie ujawnionych przez MF kwot podatków zapłaconych przez sieci handlowe.

Czytaj także:

Źródło: PolskieRadio24.pl/DlaHandlu/Andrzej Mandel

Polecane

Wróć do strony głównej