Kupujemy coraz więcej elektroniki użytkowej i AGD. Chętniej sięgamy po produkty premium
Wartość światowego rynku technicznych dóbr konsumenckich, z wyłączeniem rynku Ameryki Północnej, wzrosła w pierwszej połowie 2021 r. o rekordowe 26 proc., do 433 mld dolarów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku - wynika z badań GfK. Hitem sprzedaży były m.in. komputery przenośne.
2021-10-08, 16:25
Analitycy GfK oczekują umiarkowanego wzrostu w drugiej połowie tego roku. Z kolei w całym 2021 r. - jak szacują - sprzedaż osiągnie poziom 1,4 bln dolarów na całym rynku urządzeń TCG (Technical Consumer Goods), wliczając w to rynek Ameryki Północnej, co stanowiłoby 12-proc. wzrost i oznaczało nowy rekordowy poziom wartości światowej sprzedaży.
Powiązany Artykuł
"Branża AGD w Polsce nie odczuła skutków pandemii". Giganci produkcji sprzętu spotkali się w Łodzi
"Głównym czynnikiem stymulującym obserwowane wzrosty jest fakt dalszego pozostawania konsumentów w domach oraz dostępność rozwiązań technologicznych zapewniających im możliwość zdalnej pracy, edukacji, rozrywki oraz zamawiania (lub samodzielnego przygotowywania) posiłków" - podkreślono.
Średni wzrost cen o 26 proc.
Eksperci zwrócili uwagę, że popularnością cieszyły się urządzenia IT i AGD, a wybrane kategorie IT i małego AGD przekroczyły poziomy sprzedaży w porównaniu z 2019 r. ( odpowiednio +27 proc. i +25 proc.).
"Inne kategorie urządzeń również powróciły do wzrostów w pierwszych sześciu miesiącach br." - stwierdzono.
REKLAMA
Ich sprzedaż rosła w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odpowiednio: w sektorach elektroniki użytkowej (+18 proc.), telekomunikacji (+30 proc.) i dużego AGD (+26 proc.).
Jak wskazał Nevin Francis, ekspert GfK w branży TCG, "na podstawie analiz danych dotyczących szerokiego zakresu kategorii urządzeń TCG obserwuje się dla tego rynku średni wzrost cen o 26 proc. w pierwszych sześciu miesiącach 2021 r.". Dodał, że trend ten rozpoczął się w trzecim kwartale 2020 r.
Segment premium wzrósł o 30 proc.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że komputery przenośne, poszukiwane i niezbędne urządzenia do wirtualnej pracy i nauki, były hitem sprzedażowym w regionach bardziej dotkniętych pandemią.
"W pierwszej połowie 2021 r. odnotowano wzrost obrotów o 64 proc. w Ameryce Łacińskiej i o 50 proc. w Azji Południowo-Wschodniej (w tym w Indiach)" - czytamy.
REKLAMA
Dodano, że segmenty tzw. high performence i premium, takie jak gaming keyboards, wzrosły w tym okresie o 30 proc.
Dane GfK pokazują, że z kolei sprzedaż na rynkach telewizorów z ekranami powyżej 60 cali sięgnęła 11,3 mld dolarów (+46 proc.).
"Nowe technologie, takie jak np. GPU Sync, która zapewnia lepszą synchronizację z konsolami do gier, już osiągnęły udział w rynku na poziomie 18 proc. dla urządzeń powyżej 50 cali" – dodano.
Sprzedaż pralek podwoiła się
Eksperci zwrócili uwagę, że postępujący trend, w kierunku urządzeń premium powoduje też wzrost cen.
REKLAMA
"W pierwszej połowie 2020 r. telewizor kosztował przeciętnie 429 dolarów, obecnie, w pierwszej połowie 2021 r., jego średnia cena wzrosła 536 dolarów" - wskazano.
Dodano, że konsumenci coraz częściej sięgają po urządzenia premium. Na przykład rynek lodówek o dużej pojemności, typu side-by-side, wzrósł w pierwszej połowie 2021 o 36 proc., a modeli z więcej niż czterema drzwiami o 33 proc. Podobnie zachowywał się rynek urządzeń poprawiających higienę - w tym samy okresie sprzedaż kategorii pralek z funkcją parową prawie podwoiła się.
Zdaniem analityków w drugiej połowie roku zarówno detaliści, jak i same marki muszą przygotować się na systematyczne kurczenie się popytu.
"Zjawisko to może być spowodowane ewentualnym znoszeniem lub łagodzeniem ograniczeń związanych z pandemią oraz inną redystrybucją części domowych budżetów wynikającą z wydatków konsumentów związanych z wakacjami i innymi aktywnościami w okresie letnim" – oceniono.
REKLAMA
PR24.pl, PAP, DoS
REKLAMA